ISU Bucureşti ştia de problemele de la Colectiv. Conducerea a fost suspendată. D. Cioloş: Nu mai au ce căuta în sistem!

Data publicării:
Altar Colectiv Bucuresti Octav Ganea 025-3

FOTO Inquam Photos

Actualizare 16:30. Patriciu Achimaş-Cadariu, ministrul Sănătății, și Raed Arafat și Dorel Săndesc, secretari de stat în ministerele de Interne și al Sănătății, au făcut declarații la sediul ministerului.


ACTUALIZARE 16.00. ISU a aprobat organizarea unui concert în acelaşi club, cu o lună înaintea incendiului, considerând că nu există niciun risc pentru desfăşurarea evenimentului.

Organizatorii le comunicaseră celor de la ISU că aşteaptă 2.000 de persoane la spectacol.

Conducerea ISU Bucureşti a apreciat că spectacolele din Colectiv nu se încadrează în categoria evenimentelor cu grad de risc ridicat. Aceasta este concluzia care reiese din răspunsul dat unei firme organizatoare de evenimente, cu o lună înainte de incendiul în care au murit 60 de oameni.  

Emagic comunică întotdeauna autorităţilor de ordine publică evenimentele organizate - această este o procedura internă standard, indifierent de tipul şi mărimea evenimentului, chiar dacă evenimentul nu se încadrează în categoria adunărilor publice cu risc ridicat. În cazul evenimentelor mici, informarea autorităţilor de către organizatori este facultativă - nu şi pentru noi, aşa cum am menţionat mai sus. Conform legii nr. 307/2006 operatorii economici sunt obligaţi să-şi ia propriile măsuri pentru prevenirea incendiilor, măsuri ce au fost luate în cadrul festivalului PLUM, care a decurs normal, fără incidente.

Am primit şi un răspuns pe email din partea IGSU în legătură cu festivalul PLUM, livrat prompt a două zi după trimiterea adresei noastre, care a confirmat faptul că evenimentul nu se încadrează în categoria adunărilor publice cu grad de risc ridicat şi a reiterat măsurile aplicabile conform legii menţionate mai sus.

Pe parcursul celor două zile de festival din septembrie 2015, în cele două locaţii din cadrul fabricii Pionierul, clubul Colectiv şi etajul 1 al fabricii, au participat aproximativ 500 persoane pe zi. Ţin să precizez că doar etajul 1 al fabricii a avut o suprafaţă liberă pentru public de 800m2.

La evenimentele mari de tipul celor din Piaţă Constituţiei şi de pe stadionul naţional, care se încadrează în categoria adunărilor publice cu grad de risc ridicat, ni se cere să pregătim un dosar de eveniment cu planul de evacuare şi scenariul la incendiu, dosar redactat în colaborare cu un expert avizat în domeniu şi aprobat ulterior de IGSU. La toate evenimentele de acest tip am cerut avizul IGSU. De altfel IGSU a venit de fiecare dată în inspecţie la locul evenimentelor de acest tip şi a avut personal şi tehnică în dispozitivul de ordine publică, inclusiv un reprezentant în comandamentul de ordine publică al evenimentului.

Cred că este necesară o conversaţie mai largă, între toţi jucătorii implicaţi în industria evenimentelor, de la autorităţi şi organizatori până la furnizori de sceno-tehnică şi catering public, pentru a îmbunătăţi legea actuală şi pentru o mai bună informare a tuturor celor care participa la realizarea spectacolelor, indiferent de locaţie sau ordinul de mărime a publicului. Există o legislaţie europeană foarte detaliată în acest sens, “Health and Safety Regulations” din Marea Britanie fiind o foarte bună sursă potenţială de inspiraţie.

Nu ştim cum se procedează în cazul amenzilor, având în vedere că nu am primit niciodată o amendă din partea IGSU”, au comunicat pentru Digi24 reprezentanţii Emagic.

ACTUALIZARE 13.20. „Cu privire la informaţiile care au circulat în presă în cursul zilei de astăzi, 25.11.2015, putem confirma faptul că a existat o comunicare oficială către autorităţi în legătură cu un eveniment organizat în incinta Colectiv. Aceasta este o procedură internă standard pentru evenimentele Emagic, care informează la fiecare eveniment autorităţile de ordine publică, inclusiv IGSU. De asemenea, în evidenţele Emagic a fost înregistrat un răspuns pe email din partea Inspectoratului General Pentru Situaţii de Urgenţă (Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “Dealul Spirii”, Bucureşti- Ilfov)”, a comunicat firma.  

ACTUALIZARE 11.25. „Situaţia de la ISU Bucureşti arată că acolo sunt probleme structurale nu doar o situaţie punctuală. Sunt deficienţe care vor trebui corectate şi mă bucur că în programul de guvenare, fără să avem aceste elemente, am introdus obiectivul de a reforma ISU.

Aştept de la Raed Arafat în perioada imediat următoare un plan de reformă şi de restructurare la ISU, mai ales pe parte de prevenire, unde sunt sincope.

VIDEO Dacian Cioloş

Ce am aflat azi - şi Raed Arafat mi-a spus că a aflat aseară - cei de la ISU Bucureşti fuseseră informaţi de problemele de la Colectiv şi, în loc să meargă acolo, au mai adăugat o hârtie la birocraţia noastră obişnuită – le-au spus ce să facă în loc să meargă să verifice.

Sunt aproape convins că nu e doar o situaţie singulară, aş vrea să văd în perioada imediat următoare un plan de acţiune pentru restructurarea ISU.

Vreau să mă asigur că, conducerea ISU Bucureşti este demisă şi că niciodată ei nu se mai pot întoarce, sunt nişte reguli la militari legat de procedura. Vreau asigur că cei care au fost la ISU Bucureşti nu mai au ce căuta în sistem”, a declarat Dacian Cioloş, în şedinţa de Guvern.


Ancheta internă la ISU Bucureşti a fost dispusă noaptea trecută.

Măsura a fost luată în contextul în care, în 23 septembrie 2015, IGSU a primit un fax în care se cerea prezenţa unui echipaj al pompierilor în Colectiv, la un eveniment care urma să se desfăşoare acolo. Dezvăluirea este făcută în urma unei investigaţii a Gazetei Sporturilor pe blogul lui Cătălin Tolontan, tolo.ro

Cei de la IGSU au transmis faxul celor de la ISU Bucureşti, care trebuiau să asigure prezenţa echipajelor de pompieri la Colectiv, prezenţa care nu a avut loc.

În noaptea tragediei de la Colectiv, Raed Arafat şi pompierii au susţinut că nu ştiau de existenţa clubului Colectiv.

VIDEO Raed Arafat

"Până ieri nu avem informaţii că acolo aveau loc evenimente cu public numeros. La IGSU se solicita să se verifice primirea unei adrese de la un organizator de evenimente. Adresa a fost retransmisă a doua zi de la primire pentru luarea măsurilor care se impun. Am trimis un control la ISU Bucureşti să vedem ce s-a întâmplat cu acea hârtie. S-a confirmat că a fost primită, că au existat două adrese de la ISU Bucureşti din 25 septembrie către firma organizatoare, se referă la obligaţiile acelei firme, dar nu avem dovadă dacă acel local avea autorizaţie pentru astfel de evenimente. Azi a fost înregistrată la DNA.

Paralel va fi făcută o verificare a modului de soluţionare a unor cereri la ISU Bucureşti şi extins la nivelul IGSU pentru a se verifica dacă, atunci când vine o cerere că se organizează un eveniment cu 2.000 de oameni, trimiţi sau nu pe cineva să verifice. Nu cred că e greu să dai un telefon să verifice cineva cum se organizează un astfel de eveniment cu 2.000 de oameni.

Toată comanda ISU Bucureşti este pusă la dispoziţie, azi inspectorul general va desemna o nouă conducere interimară. 

Documentele noi arată că cel puţin în cazul unor persoane din ISU au trecut prin faţa lor acte care menţionează clubul Colectiv. Solicitarea e venită de la o firmă, pe solicitare nu scrie Colectiv, dar în cadrul adresei scrie Colectiv şi Pionierul.

În lumina noilor acte, nu putem spune clar că ISU nu ştia de existenţa clubului, dacă sunt documente. Este cert că la nivelul ISU Bucureşti se ştia de existenţa acestui club şi că cineva organizează acolo evenimente cu public numeros", a declarat Raed Arafat la Digi24.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri