România şi Bulgaria au semnat acordul pentru construirea podului Calafat-Vidin în anul 2000. Construcţia a început însă şapte ani mai târziu, din cauza problemelor legate de exproprieri, dar lucrările propriu-zise au început în martie 2008. Alte întârzieri au apărut după numai câteva luni, când studiile geologice au scos la iveală prezenţa unor lespezi mari de piatră în albia râului, iar planul a fost retrimis la proiectanţi.
Până acum, exista un singur pod pe Dunăre între România şi Bulgaria - Giurgiu-Ruse, care se întinde pe toţi cei 470 de kilometri de frontieră comună.
Podul Calafat-Vidin are o lungime de aproape doi kilometri, comparabil cu Pasajul Basarab din Capitală. Are câte două benzi rutiere pe fiecare sens de mers, o linie de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti. Odată dat în folosinţă, el va uşura accesul transportatorilor din România spre Grecia, a celor din Serbia către Rusia, iar Europei Occidentale îi va aduce o scurtătură spre Turcia.
Investiţia pentru construcţia noului pod se ridică la 318,4 milioane de euro. Partea română a suportat 66,9 milioane de euro din costuri, în vreme ce vecinii bulgari au plătit peste un sfert de miliard de euro, mai exact, 251,5 milioane de euro.
Acum, autorităţile române şi cele bulgare se gândesc deja la un al treilea pod peste Dunăre, care să lege Călăraşi de Silistra. Preşedinţii celor două ţări, Traian Băsescu şi Rosen Plevneliev, au ajuns la acest acord în timpul summitului ţărilor central-europene de la Bratislava.
Potrivit calculelor, 100.000 de maşini vor traversa în fiecare an noul pod. Totuşi, pentru a ajunge la el din partea română, şoferii au de trecut obstacole: Drumul Naţional 56, singura cale de legătură între Craiova şi Calafat, este plin de gropi, dublând practic timpul în care poate fi parcurs. Cât priveşte calea ferată, trenul parcurge cei 85 de kilometri în trei ore şi jumătate.