Adevărata probă de condus, la Iași, nu ţine nici de îndemânare, nici de respectarea indicatoarelor de circulație. Cursanții şcolilor de şoferi petrec ore bune în trafic ocolind gropile. De cele mai multe ori, cursurile se prelungesc. Asta pentru că în doar 60 de minute, cu viteza melcului, este aproape imposibil să parcurgi întreg traseul de peste 25 de kilometri. În plus, patronii şcolilor de şoferi spun căa o treime din încasări se duc pe facturile la service deoarece maşinile se strică mult mai repede.
Daniela mai are câteva ore de curs la şcoala de şoferi. Când a început pregătirea, nu şi-a imaginat că va face şi cursuri intense de ocolit gropi.
„Încerci să te ferești de gropi, ajungi în cazuri nefericite în care în care blochezi traficul. Se oprește motorul pentru că nu reușești să adaptezi viteza la timp”, se plânge cursanta.
„Pierzi timp explicându-i cum se ocolesc obstacolele și cum trebuie să reacționezi în trafic pentru a ocoli un obstacol”, spune și Emanuel Pascariu, instructor auto.
Aşa se face că, de cele mai multe ori, elevii au nevoie de ore suplimentare ca să înveţe să conducă. Iar instructorii şi-au mărit şi ei numărul de ore petrecute în service.
„Mașinile, undeva cam o dată, de două ori pe lună, sunt programate la service. Din trei în trei săptămâni necesită reparații destul de serioase. Ca și proces din încasări, 20-25 la sută se duc pe piese și pe manopera de service”, precizează Silviu Filipiuc, administratorul unei şcoli de şoferi.
De vină pentru toate acestea sunt străzile pline de gropi şi şantierele deschise de autorităţi.
Pe cel mai aglomerat traseu din Iași, la orele de vârf cozile de mașini depășesc câțiva kilometri. Peste două săptămâni această arteră va fi închisă. Vor începe lucrări de modernizare a infrastructurii, iar traficul va fi deviat pe câteva străzi lăturalnice.
Dacă lucrările de modernizare se vor derula conform planului, șoferii pot spera să circule prin Iaşi în condiţii decente abia peste doi ani.