ACTUALIZARE 16.40. Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, i-a cerut secretarului de stat Cristian Ghibu, președinte al comisiei de privatizare, și consultanților Deloitte și Musat și Asociații, ca în cursul zilei de luni 14 octombrie 2013, să transmită un punct de vedere fundamentat privind evoluția, momentul și pașii următori în această privatizare, potrivit unui comunicat transmis de Ministerul Transporturilor.
„Este datoria domnului Ghibu ca, împreună cu consultanții, să gestioneze acest proces de privatizare în favoarea statului român, care l-a învestit cu această responsabilitate, încă din februarie 2013, atunci când a fost numit la conducerea comisiei de privatizare și mai târziu în septembrie 2013, când a semnat contractul de privatizare cu câștigătorul licitației. Încă de la debutul mandatului de ministru i-am cerut domnului secretar de stat Ghibu să se concentreze pe ducerea la bun sfârșit a procesului de privatizare”, a declarat Ramona Mănescu.
„Se pare că discuţia pe care am avut-o în urmă cu câteva ore produce rezultate şi că ministerul transporturilor reacţionează ordonând ca mâine să-i clarifice situaţia”, a spus Ionel Blănculescu, consilier onorific al premierului. „Cred că drumul cel mai confortabil ar fi să înţelegem că ministrul a fost dezinformat şi a emis păreri fără acoperire în Hotărârea de Guvern, dacă ar fi să analizăm aceste alegații ar trebui să vedem că atât timp cât nu am auzit că s-a îndeplinit condiţia referitor la avizul Consiliului concurenţei, conversia datoriilor, nu putem vorbi de îndeplinirea condiţiilor pe care şi le-a asumat comisia de privatizare”, a explicat el.
„În spiritul transparenței, GFR își exprimă întreaga disponibilitate de a face public conținutul contractului de privatizare și cu această ocazie solicităm în mod public Ministerului Transporturilor renunțarea la clauza de confidențialitate, pentru corecta și completa informare a opiniei publice”, a transmis printr-un comunicat Grup Feroviar Român.
Grup Feroviar Român a înaintat, vineri, 11 octombrie, o cerere oficială către Ministrului Transporturilor, Ramona Mănescu, prin care solicită „implicarea directă și urgentă a ministrului, în vederea evitării unui eșec al privatizării CFR Marfă, care în acest moment pare iminent, având în vedere neîndeplinirea de către vânzător a obligațiilor pe care și le-a asumat în acest proces, până în prezent”, se mai menționează în sursa citată.
Grup Feroviar Român mai notează că, în calitate de cumpărător, a îndeplinit la termen toate obligațiile care îi reveneau.
„Atitudinea Comisiei de Privatizare a fost de natură a-i leza buna-credință, interesele și eforturile financiare pe care le-a făcut pentru succesul acestei privatizări de importanță strategică pentru statul român. [...] GFR consideră că în acest moment, comisia de privatizare invocă termenul de obținere a avizului din partea Consiliului Concurenței drept motiv pentru un anticipat eșec al tranzacției, pentru a ascunde faptul că în mod flagrant nu și-a îndeplinit obligațiile care îi revin”, mai scrie în comunicat.
Potrivit GFR, eșecul vânzătorului de a obține o prelungire a termenului de finalizare a tranzacției, astfel încât acesta să permită obținerea avizului Consiliului Concurenței, face acum imposibilă încheierea în bune condiții a privatizării și desființează contractul de plin drept.
„Asistăm la, spun eu, un act de incompetenţă din partea comisiei de privatizare: probabil că respectivii vor trebui să răspundă în faţa ministrului pentru modul în care au derulat această privatizare”, a declarat la Digi24 Ionel Blănculescu, consilier onorific al premierului Victor Ponta.
„Nu cunosc detalii. În mod sigur, doamna ministru și cu cei din comisia de privatizare vor anunța mâine ce măsuri au de luat. Acum știți și dumneavoastră, după ce președintele a dat ordin să fie luați toți de DNA, funcționarii, pe bună dreptate, sunt foarte temători”, a declarat premierul Victor Ponta.
Purtătorul de cuvânt al preşedintelui a răspuns declaraţiilor premierului. Bogdan Oprea a declarat că „niciun funcționar al statului român, niciun membru al Guvernului și nici chiar prim-ministrul Guvernului României nu trebuie să se teamă de justiție dacă știu că au respectat legea" şi a precizat că nimeni nu se bucură de protecție în fața instituțiilor statului atunci când încalcă rigorile legilor și condițiile de privatizare a unor mari companii”.
172 de milioane de euro mai trebuie să achite GFR pentru CFR Marfă, iar termenul expiră mâine. Dacă nu va plăti, privatizarea se va relua.