Ministrul Apărării a făcut o declaraţie publică despre un subiect care în mod normal se discută în CSAT, şi anume că aparate de zbor forţează zilnic spaţiul aerian al României şi implicit al NATO. Ulterior, Mircea Duşa a revenit şi a explicat, în direct la Digi24, că a făcut declaraţia în contextul criticilor legate de cumpărarea de avioane F16 second-hand din Portugalia.
Actualizare 19.02. „NATO a fost informat de autoritățile române, conform procedurilor obișnuite”, a fost reacția unui oficial al al Alianței Nord-Atlantice, la solicitarea Digi24, cu privire la declarațiile făcute de ministrul Mircea Dușa.
Actualizare 13.10. În direct la Digi24, ministrul Apărării Mircea Dușa a explicat mai pe larg în context a venit declarația sa.
„În contextul realizării capabilității aviației de vânătoare și achiziției de de avioane care să asigure spațiul aerian al țării am spus că sunt situații frecvente când aparate de zbor se apropie de spațiul aerian al țării și că trebuie urmată procedura standard de somare a acestora, pentru a-și schimba cursul de zbor, neavând aprobări de survol. Ieri noapte am avut o astfel de situație. Eu vorbesc, în general, de aparate de zbor, nu numai de avioane”, a precizat ministrul.
Mircea Dușa a vorbit și despre criticile legate de achiziția de avioane F-16 la mâna a doua: „Am auzit tot felul de discuții despre această capabilitate și este normal să precizez că realizarea acestei capabilități este obligatorie pentru că în 2017 sursa de zbor a avioanelor MIG 21 se consumă și nu mai putem realiza această misiune de poliție aeriană”.
__________________________
Ministrul Apărării, Mircea Duşa, spune că este necesară achiziţionarea de avioane F 16 deoarece aproape zilnic spaţiul aerian al ţării este forţat de aparate de zbor „care nu sunt identificate sau care nu au aprobare de survol”, ultima intervenţie fiind în noaptea de luni spre marţi.
„Să ştiţi că este foarte necesar să achiziţionăm avioanele pentru că aproape zilnic spaţiul aerian al ţării este forţat, probabil n-ar trebui să vă spun asta, de avioane care nu sunt identificate sau care nu au aprobare de survol şi în acel moment suntem nevoiţi să ridicăm în aer avioanele de vânătoare cu procedurile de somare pentru că acele avioane să iasă din spaţiul de survol al ţării”, a declarat, miercuri, la Piteşti, ministrul Apărării, Mircea Duşa.
Potrivit ministrului, aceste lucruri de întâmplă „destul de des” şi se folosesc, în momentul de faţă, de MIG-urile din dotare.
„Ieri noapte (n.r. - în noaptea de luni spre marţi) s-a întâmplat ultima oară, sunt detalii care nu pot fi făcute publice. Sunt tot felul de situaţii când noi, pe procedurile internaţionale şi europene pe care le avem pe această speţă, acţionăm, dar nu vă pot spune dacă am acţionat în forţă”, a declarat ministrul Mircea Duşa, citat de Mediafax.
Ministrul Apărării a participat, miercuri, în Piaţa „Vasile Milea” din Piteşti, la festivitatea de acordare a primului grad de maistru militari şi subofiţer al promoţiei „Aurel Vlaicu 100” a Şcolii Militare de Maiştri Militari şi Subofiţeri a Forţelor Terestre Basarab I.
Traseul achiziției
Guvernul a aprobat, acum aproximativ o lună, o ordonanţă de urgenţă prin care asigură în acest fel 97 de milioane de euro, adică prima tranşă din contractul de achiziţie a celor 12 avioane F-16 la mâna a treia.
Contractul în valoare de 628 de milioane de euro cu Forţele Aeriene Portugheze nu presupune doar cumpărarea aeronavelor, spune ministrul Apărării.
O parte din banii cu care România va cumpăra avioane de vânătoare provine din închirierea frecvenţelor radio militare unor companii de telefonie mobilă. Acestea, la rândul lor, vor fi utilizate pentru Internetul mobil de mare viteză 4G.
„Aceşti bani înseamnă în primul rând achiziția avioanelor, modernizarea lor, achiziţia muniţiei şi pregătirea a 15 piloţi şi a 83 de tehnicieni, începând cu ingineri mecanici de bord şi tot aparatul tehnic”, a explicat Mircea Dușa.
Chiar dacă avioanele au fost folosite deja 18 ani, ministrul Apărării spune că nu contează vârsta lor. „Avioanele care vor veni sunt avioane modernizate”, a subliniat el.
Schimbarea flotei aeriene impune şi noi investiţii la sol. Ministrul apărării a vorbit despre adaptarea infrastructurii aeroporturilor militare de la Feteşti şi Câmpia Turzii pentru noile aparate de zbor. Spre deosebire de actualele avioane multirol de care România dispune, MIG 21 Lancer, F 16 are nevoie de piste mai late şi mai lungi.