Contracte de deszăpezire în valoare de aproape 99 de milioane de lei au fost atribuite de şefii de la Drumuri nu prin licitaţie deschisă, ci prin negociere directă. Motivul? Starea de urgenţă determinată de o situaţie care nu putea fi prevăzută de autorităţi. În cazul de faţă, venirea iernii.
Aşa a ajuns, la finalul lui noiembrie, deszăpezirea celor 64 de kilometri de autostradă dintre Bucureşti şi Lehliu pe mâna unor italieni. De trei zile, şoferii care au vrut să ajungă la Lehliu n-au putut intra pe autostradă, viscolul şi zăpadă au fost stăpâni.
De trei zile este îngropată sub zăpadă şi autostrada spre Ploieşti, deşi Compania de Drumuri a semnat un contract de deszăpezire în valoare de aproape 4,3 milioane de lei.
În ajunul Crăciunului, când toţi românii se gândeau la cadouri şi sarmale, şefii de la Drumuri rezolvau problema deszăpezirii pentru şoseaua spre Piteşti. Nota de plată: 7 milioane de lei.
Se poate însă şi mai din pripă. De exemplu, pentru a curăţa de zăpadă drumurile din Bacău şi Vrancea, şefii de la Drumuri au închiriat utilaje inclusiv cu o săptămână înainte să lovească viscolul. Factura a sărit de 10 milioane de lei.
O bună parte din firmele cărora li s-au acordat contractele sunt dintre cele care an de an s-au ocupat de deszăpezire, iar unele au fost de-a lungul timpului prezentate de presa drept apropiate de unii politicieni sau aparţinând unor aşa-numiţi regi ai asfaltului, precum Theodor Berna, care deszăpezeşte în Constanţa şi Tulcea pentru 17,8 milioane de lei.
Deszăpezire pe bani grei
Ialomita - 6 mil. lei
Olt - 6,4 mil. lei
Constanţa - 10,6 mil.lei
Tulcea - 7,1 mil.lei
Brăila - 6 mil. lei
Vâlcea - 18,6 mil. lei
Mehedinţi - 6,5 mil. lei
Argeş - 3,4 mil. lei
Teleorman - 7,6 mil.lei
Buzău - 7,7 mil. Lei
Otilia Nuțu, specialist la Expert Forum: În ciuda experienței din anii trecuți, CNADNR a lansat târziu licitațiile
Otilia Nuțu, specialist la Expert Forum, a declarat în emisiunea Imparțial că, în teorie, CNADNR lansează la mijlocul anului licitații pentru contracte cadru de întreținere curentă de iarnă, care ar trebui să asigure că drumul la sfârșitul lunii martie anul următor arată în același fel în care arăta la începutul lunii noiembrie a anului în curs, iar în acest interval se asigură accesul pe aceste drumuri – deszăpezire, parazăpezi și reparații pentru deteriorările care se produc din cauza acțiunilor de deszăpezire.
„În ciuda faptului că știe din experiența anilor trecuți că multe dintre licitațiile pe care le derulează sunt în cele din urmă contestate și se pot anula, CNADNR a lansat aceste licitații foarte târziu. Din această cauză ne-am trezit că doar 56% din drumuri sunt acoperite de aceste contracte cadru. În rest s-au făcut niște negocieri directe”, a spus Otilia Nuțu.