Statisticile pentru 2015 privind securitatea rutieră, publicate astăzi de Comisia Europeană, confirmă faptul că drumurile europene rămân cele mai sigure din lume, în pofida unei încetiniri a ritmului reducerii accidentelor, a arătat joi Comisia într-un comunicat de presă privind siguranța rutieră.
”Statisticile pentru 2015 privind securitatea rutieră, publicate astăzi de Comisia Europeană, confirmă faptul că drumurile europene rămân cele mai sigure din lume, în pofida unei încetiniri a ritmului reducerii accidentelor. Anul trecut, 26.000 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din UE, cu 5.500 mai puține decât în 2010. Cu toate acestea, la nivelul UE, nu se observă nicio ameliorare față de situația din 2014”, spun oficialii CE. În condițiile în care în România au decedat 95 de persoane la un milion de locuitor, rezultă că din cele 26.000 de persoane menționate, 1.900 au fost victime ale unor accidente rutiere grave din România.
În plus, Comisia estimează că 135.000 de persoane au suferit accidente grave pe drumurile din UE. Costul social (reabilitare, asistență medicală, daune materiale etc.) generat de decesele și de vătămările corporale survenite ca urmare a accidentelor rutiere este estimat la cel puțin 100 de miliarde euro.
Situația îngrijorează oficialii CE. „Numărul deceselor sau al vătămărilor corporale grave este întotdeauna prea mare. În ultimele decenii, am obținut rezultate impresionante în ceea ce privește reducerea accidentelor rutiere, însă stagnarea actuală este alarmantă. Dacă Europa dorește să își atingă obiectivul de înjumătățire a numărului accidentelor rutiere până în 2020, mai rămân încă multe de făcut”, spune comisarul UE pentru transporturi, VioletaBulc.
Ciocnirile frontale, frecvente în România din cauza lipsei autostrăzilor. În 2015, rata medie a deceselor în traficul rutier din UE a fost de 51,5 la un milion de locuitori, similară cu cea din ultimii doi ani. Această încetinire de ritm, care urmează după o reducere semnificativă de 8 % în 2012 și 2013, este cauzată de mai mulți factori, cum ar fi o interacțiune mai mare, în orașele europene, între utilizatorii rutieri neprotejați și cei motorizați, explică CE. De asemenea, utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști etc.) reprezintă o mare parte dintre cele 135.000 de persoane accidentate potrivit estimărilor Comisiei. Oficiali în siguranța transporturturilor rutiere din România explică gradul ridicat de accidente grave din țara noastră și prin faptul că cele mai multe ciocniri de vehicule din România sunt frontale, foarte periculoase, aceasta ca urmare a lipsei autostrăzilor.
Potrivit datelor prezentate joi de către CE, cea mai scăzut rată a deceselor rutiere la un milion de locuitori s-a înregistrat în 2015 în Malta (26 de decese), în țările scandinave (27-30 de decese) și Țările de Jos (28 decese).