„Delfinul”, asasinul tăcut din mare. Submarinul de atac a fost construit în 1985

Data publicării:
submarin-2

Delfinul” este un submarin de atac, construit în 1985, în plin Război Rece, în șantierele navale ale Uniunii Sovietice, și beneficia de cele mai avansate echipamente și tehnologii de luptă. La vremea respectivă, era cea mai modernă și mai complexă armă din dotarea forțelor armate române.

El a fost construit ca şi vânător de submarine. Autonomia este de 45 de zile, raza de acţiune de 11.000 de km, este un submarin cu capacităţi destul de bune”, explică Daniel Bondoc, comandant submarinul.

Submarinul are 70 de metri lungime, 10 metri lățime şi poate transporta 18 torpile şi 24 de mine marine. Membrana de cauciuc special care acoperă corpul navei absoarbe undele sonarului și o face, astfel, „invizibilă”.

Mai mult, „Delfinul” poate parcurge 700 de kilometri pe sub apă în liniște deplină și poate rămâne scufundat zece zile la rând. Practic, submarinul este depistat de către navele inamice doar în momentul în care lansează o torpilă.

Vânătorul de submarine nucleare din Portul Constanţa este unul dintre cele mai moderne din Marea Neagră. Prin comparaţie, marinarii din Turcia şi Bulgaria se antrenează şi execută misiuni la bordul unor submersibile vechi de 60 şi chiar 70 de ani. Indiferent de tipul, vechimea sau dimensiunile navei, viața pe submarin nu este deloc ușoară.

Trebuie să te adaptezi destul de repede la condiţiile de la bord, remarcaţi condiţiile nu sunt printre cele mai comode, spaţiile sunt destul de mici”, spune Daniel Bondoc.

„Delfinul” a efectuat ultima lui scufundare acum 18 ani, în 1995. După această misiune, acumulatorii, piese esențiale pentru funcționarea unui submarin, s-au epuizat, iar nava a devenit neoperațională. Chiar și așa, cu submarinul tras la cheu, cei 50 de marinari din echipaj îngrijesc vasul ca și cum ar urma să plece în misiune în orice moment.

În ciuda importanţei strategice pe care „Delfinul” ar putea să o aibă în Marea Neagră, nici un ministru al Apărării din 1995 şi pînă în prezent nu a alocat cele 20 de milioane de euro necesare pentru repararea submarinului. Din această cauză, „Delfinul” a ajuns un simplu obiect de inventar, ce-i drept, cel mai scump din România.

Submarinul mai părăseşte dana de acostare doar o dată pe an, de Ziua Marinei, când este adus, alături de navele operaționale ale flotei, pentru a fi admirat de turiști.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Ce a pățit o badantă din Italia după ce a pus mâna pe o moștenire de 317.000 de euro. A forțat bătrâna să...
Digi FM
Cum arată Bryan Adams în 2024, la 65 de ani. La 16 ani s-a lăsat de școală pentru muzică
Pro FM
Selena Gomez reacționează după noile critici legate de silueta sa: Nu-mi pasă că nu sunt subțire băț
Film Now
Jennifer Lopez, în cei mai scurți pantaloni din garderobă și cizme până la genunchi, la proiecția noului film...
Adevarul
Caz bizar în Ilfov: O țeavă de gaz blochează poarta unei case. Avocat Cuculis: „Ieșirea din curte se face pe...
Newsweek
Se votează o nouă creștere de pensie și o nouă formulă de recalculare. NU mai contează anii munciți!
Digi FM
Un român, văduv și tatăl a doi copii, mort în inundațiile din Spania. Fratele lui i-a găsit trupul fără...
Digi World
O asistentă a dezvăluit cele mai comune regrete pe care le aveau pacienții aflați pe patul de moarte
Digi Animal World
Un hamster a „evadat” dintr-o școală, într-un balon de plastic. Imaginile, desprinse parcă dintr-un film...
Film Now
Motivul pentru care Al Pacino și-a donat toți bani câștigați din filmul „Cruising”: „Nu am vrut să am asta pe...
UTV
Margot Robbie si Tom Ackerley au devenit parinti pentru prima oara. Actrita a nascut un baietel perfect...