„Delfinul” este un submarin de atac, construit în 1985, în plin Război Rece, în șantierele navale ale Uniunii Sovietice, și beneficia de cele mai avansate echipamente și tehnologii de luptă. La vremea respectivă, era cea mai modernă și mai complexă armă din dotarea forțelor armate române.
„El a fost construit ca şi vânător de submarine. Autonomia este de 45 de zile, raza de acţiune de 11.000 de km, este un submarin cu capacităţi destul de bune”, explică Daniel Bondoc, comandant submarinul.
Submarinul are 70 de metri lungime, 10 metri lățime şi poate transporta 18 torpile şi 24 de mine marine. Membrana de cauciuc special care acoperă corpul navei absoarbe undele sonarului și o face, astfel, „invizibilă”.
Mai mult, „Delfinul” poate parcurge 700 de kilometri pe sub apă în liniște deplină și poate rămâne scufundat zece zile la rând. Practic, submarinul este depistat de către navele inamice doar în momentul în care lansează o torpilă.
Vânătorul de submarine nucleare din Portul Constanţa este unul dintre cele mai moderne din Marea Neagră. Prin comparaţie, marinarii din Turcia şi Bulgaria se antrenează şi execută misiuni la bordul unor submersibile vechi de 60 şi chiar 70 de ani. Indiferent de tipul, vechimea sau dimensiunile navei, viața pe submarin nu este deloc ușoară.
„Trebuie să te adaptezi destul de repede la condiţiile de la bord, remarcaţi condiţiile nu sunt printre cele mai comode, spaţiile sunt destul de mici”, spune Daniel Bondoc.
„Delfinul” a efectuat ultima lui scufundare acum 18 ani, în 1995. După această misiune, acumulatorii, piese esențiale pentru funcționarea unui submarin, s-au epuizat, iar nava a devenit neoperațională. Chiar și așa, cu submarinul tras la cheu, cei 50 de marinari din echipaj îngrijesc vasul ca și cum ar urma să plece în misiune în orice moment.
În ciuda importanţei strategice pe care „Delfinul” ar putea să o aibă în Marea Neagră, nici un ministru al Apărării din 1995 şi pînă în prezent nu a alocat cele 20 de milioane de euro necesare pentru repararea submarinului. Din această cauză, „Delfinul” a ajuns un simplu obiect de inventar, ce-i drept, cel mai scump din România.
Submarinul mai părăseşte dana de acostare doar o dată pe an, de Ziua Marinei, când este adus, alături de navele operaționale ale flotei, pentru a fi admirat de turiști.