Oficialii Ministerului Transporturilor şi omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul firmei care a câştigat licitaţia pentru compania de stat, au semnat luni contractul de vânzare-cumpărare.
(Gruia Stoica - FOTO: Mediafax)
Grup Feroviar Român are la dispoziție o lună pentru a plăti 10% din banii promiși. Contractul a fost semnat la Ministerul Transporturilor.
Au fost discuții în interiorul ministerului despre cine ar trebui să semneze contractul. Au existat ezitări din partea secretarului de stat Cristian Ghibu în a semna contractul de privatizare, dar până la urmă, semnătura sa va figura pe acest document.
Din partea GFR, semnătura ar trebui să fie din partea directorului general al companiei, Sorin Chinde.
La Ministerul Transporturilor este prezent și proprietarul Grup Feroviar Român, omul de afaceri Gruia Stoica.
Discuțiile au început la ora 09.30 și s-a vorbit despre diferite aspecte ale contractului. Documentele au fost intens studiate de avocații și de juriștii celor două părți, pentru a fi siguri că totul este în regulă.
Gruia Stoica: „Plătim banii după ce primim avizul de la Consiliul Concurenței”
Proprietarul Grup Feroviar Român, Gruia Stoica, a declarat că așteaptă avizul Consiliului Concurenței pentru a plăti o parte din banii pentru CFR Marfă.
„Astăzi a fost o fază premergătoare. Finalizarea se va face după aprobarea Consiliului Concurenței, motiv pentru care atunci vom face o conferință. Banii îi vom plăti după ce vom primi avizul de la Consiliul Concurenței. Avem termen 10 zile să trimitem notificare. Nu s-a făcut nicio modificare în contract”, a spus Gruia Stoica.
Întrebat despre declarațiile președintelui Traian Băsescu, care a declarat că Gruia Stoica ar fi căutat bani în Rusia pentru CFR Marfă, omul de afaceri a răspuns: „Au altă culoare banii din Rusia sau din China? Problema este că trebuie să plătesc”.
Grup Feroviar Român are 32 de zile la dispoziţie pentru a plăti 10% din banii promişi, respectiv 20 de milioane de euro. Restul banilor trebuie viraţi în contul statului până la mijlocul lunii octombrie, când expiră cele 60 de zile în care trebuie încheiată privatizarea.
Procedura nu poate fi considerată completă însă până când GFR nu primeşte aviz de la Consiliul Concurenţei. În urma vânzării CFR Marfă, compania lui Gruia Stoica va ajunge să controleze peste 70% din piaţă, iar autorităţile trebuie să analizeze dacă nu cumva este vorba de un monopol. Deşi analiza poate dura chiar şi cinci luni de zile, GFR nu a depus până acum nici o cerere la Consiliul Concurenţei.
„Când vom avea o cerere, când e completată, din momentul ăla abia începe să curgă termenul legal de cinci luni în care trebuie să luăm o decizie”, a arătat joi Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei. „Similar, dacă se va constata ca tranzacţia trebuie autorizată de Comisia Europeană, deci nu de Consiliul Concurenţei din România, ci de autorităţile similare de la Bruxelles, şi la ei termenul este tot undeva la cinci luni”, a precizat oficialul.
Chiar dacă banii pot fi plătiţi înainte de primirea avizului, cumpărătorul nu va avea puteri depline în companie până când nu se dă undă verde tranzacţiei. „Nu poate să înceapă să ia decizii, să numească oameni, să vândă active, deci nu dispune de proprietatea lui, dar nu îl opreşte nimeni să finalizeze plata”, explică Bogdan Chiriţoiu.
Grup Feroviar Român a câştigat licitaţia pentru CFR Marfă pe 20 iunie. GFR a oferit 202 milioane de euro pentru pachetul de 51% din acţiunile operatorului feroviar şi s-a angajat să facă investiţii de alte 200 de milioane de euro. Dacă înţelegerea nu va fi totuşi parafată, Guvernul vrea să reia procedurile de privatizare chiar din această toamnă şi să le finalizeze până la mijlocul anului viitor.