Actualizare ora 16.06. „Bechtel și Autoritatea Națională pentru Drumuri au căzut de comun acord să pună capăt contractului pentru lucrările la autostrada Transilvania. Înțelegerea la care s-a ajuns prevede compensații în valoare de 37,2 milioane de euro”, anunţă Bechtel într-un nou comunicat transmis redacției Digi24.
Actualizare 11.40 Bechtel revine cu un al treilea mesaj trimis către Digi24: „Voi reveni cu un comunicat oficial mai târziu în cursul zilei de astăzi, după ce voi avea toate informațiile”, spune aceeași Jane Vincent.
Actualizare 10.40. Reprezentanții Bechtel au retras declarațiile referitoare la continuarea negocierilor.
„Suntem, în prezent, în negocieri pentru a încheia contractul nostru cu Autoritatea Națională pentru Autostrăzi. Totuși, atât timp cât aceste negocieri nu sunt încheiate oficial și acordul nu este aprobat de guvern, nu ar fi indicat pentru Bechtel să discute despre această chestiune”, declară Jane Vincent, Head of Global Media Relations, Civil Infrastructure, de la sediul din Londra al companiei. Răspunsul a fost trimis prin e-mail după ce Digi24 a formulat o solicitare către compania americană pe tema rezilierii contractului.
Peste zece minute, Jane Vincent a trimis către Digi24 un alt e-mail în care anunță că anulează mailul anterior.
Ministrul Dan Șova anunța ieri seară rezilierea contractul cu Bechtel. Ministrul a precizat în cadrul unei emisiuni televizate că negocierile cu compania americană au luat sfârşit, iar rezilierea contractului a costat statul român 37,2 milioane de euro, TVA inclus. Informația a fost confirmată, joi dimineață, și de premierul Victor Ponta.
„Cred că dl. Şova v-a informat aseară târziu referitor la încheierea negocierilor și semnarea acordului de reziliere. Nu e vorba nici de un miliard, cum spunea un fost ministru, nici de 500 de milioane, cum spunea altul. Înseamnă că am avut miniștri cam slabi. E vorba de 30 de milioane plus TVA”, a declarat Victor Ponta.
Pe de altă parte, diplomați americani au fost văzuți intrând, joi, în Palatul Victoria.
„Bechtel are ușile deschise peste tot în lume. Dacă ei nu sunt de acord până la ultima virgulă, nu se va reuși o tranzacție amiabilă”
„Un contract se reziliază când e semnat și parafat de ambele părți, lucru ce lipsește acum. Contractul nu e reziliat formal”, a spus Răzvan Orășanu, analist economic.
„Rezilierea nu se face la o emisiune TV. Nu am auzit vreodată așa creva. Șova spunea că s-a reziliat contractul. El, avocat multă vreme la privat, știe că exprimarea e cumva nefericită. Putea spune Am încheiat negocierile”, a subliniat el.
„Bechtel are ușile deschise peste tot în lume. Dacă ei nu sunt de acord până la ultima virgulă, nu se va reuși o tranzacție amiabilă”, a conchis el.
Sorin Bota: Noi nu ne-am ținut de contract și americanii au speculat fiecare greșeală și ne-au taxat
„Prostia și domnia se plătesc întodeauna. Aici plătim prostia semnării unui contract bun la vremea respectivă în care aveam inclusiv finanțare de un miliard de dolari contractate cu Eximbank-ul american pentru care noi avem bani la dispoziție – am plătit penalizări de neutilizare a lor în primii doi, pentru 172 de milioane, în loc să-i fi cheltuit. După 2005 contractul nu a fost gestionat, nu s-a vrut să se gestioneze corespunzător clauzelor lui și în avantajul României.
De asumat nu și-a asumat nimeni răspunderea și cineva ar trebui să-i tragă la răspundere și să-i pună la plată. Din punctul meu de vedere, domnul Dobre (fost secretar general în Ministerul Transporturilor – n.r.), cât a fost ministru, eu îl acuz de sabotarea economiei naționale prin sabotarea nu numai acestui proiect ci și prin a celorlalte șapte tronsoane de autostradă în parteneriat public-privat, care și în ziua de azi sunt semnate la minister, dar n-au fost puse în execuție și a trecut mult prea mult timp ca să se poată pune astăzi în aplicare și nu s-au pus în loc alte contracte”, a declarat Sorin Bota, fost secretar de stat în ministerul Transporturilor în 2004, în timpul guvernării Năstase, a participat la negocieri și la semnarea contractului cu Bechtel, la Digi24.
Întrebat de ce nu a fost reziliat contractul cu Bechtel, acesta a răspuns că nu s-a vrut.
„Întotdeauna au spus că nu se poate, că nu sunt clauzele mult prea dure. Într-adevăr clauzele au fost dure și de-o parte și de alta. Noi nu ne-am ținut de contract și americanii au speculat fiecare greșeală și ne-au taxat”, a mai spus Bota.
El a adăugat că pe teren există echipamente și materiale care n-au fost puse în operă din punct de vedere al facturării lor.
„Americanii aveau un deviz pe lucrări finalizate. Ei nu facturau fiecare rtapă în realizare unui pod, ei facturau podul final. Dacă au făcut jumătate de stâlp, ei nu l-au facturat. Inventarierea lor a dus la această sumă”, a explicat fost secretar de stat.