Cum au o activitate din ce în ce mai intensă în ţara noastră, irlandezii de la Ryanair şi-au dat seama că au nevoie de personal românesc la bordul avioanelor. Pe 9 aprilie vor recruta la Bucureşti 100 de însoţitori şi însoţitoare de zbor. Nu cer experienţă, dar cer cunoaşterea limbii engleze şi dreptul de a lucra în Marea Britanie şi Irlanda.
Cum caută începători, salariul este de 1.200 de euro pe lună în primele şase luni. După aceea, începe să crească şi poate ajunge până la 2.500 de euro pe lună.
Deşi sunt plătite mai bine decât stewardesele de la Tarom, cele de la Ryanair primesc salariile standard ale sectorului de zboruri low-cost, care încearcă să îşi ţină cheltuielile sub control. La marile companii de linie, salariile se pot apropia şi de 5.000 de euro pentru însoţitorii de zbor cu experienţă.
Însă oriunde s-ar angaja, însoţitoarele de zbor îşi recuperează destul de repede banii cheltuiţi pe studii. Absolvirea unei şcoli de stewardese, fie de sine stătătoare, fie în cadrul şcolilor de aviaţie, costă aproximativ 3.500 de euro, însă nu este obligatorie.
În vreme ce la Tarom, şcoala de aviaţie este necesară chiar şi pentru însoţitoarele de zbor, multe companii aeriene cer doar diploma de bacalaureat, în condiţiile în care oricum candidaţii şi candidatele care trec de interviul de angajare intră într-un stadiu de pregătire. Care nu este deloc uşor. Ca să ajungă la bordul unui avion, o stewardesă trebuie să demonstreze că ştie toate procedurile de siguranţă, dar şi procedurile în caz de urgenţă, care necesită şi cunoştinţe de geografie sau meteorologie.
Şi, de la primul zbor, în primele şase luni, stewardesele sunt monitorizate constant. Orice greşeală poate duce la pierderea locului de muncă.
Este o meserie mult mai grea decât pare, cu un salariul relativ mic pentru stewardesele care aleg să se mute într-un oraş occidental sau în Orientul Mijlociu. Sunt însă şi avantaje, cel mai mare fiind şansa de a vedea, chiar şi pe fugă, lumea sau, cel puţin, Europa.