Digul de larg al Portului Constanţa se prelungeşte cu un kilometru, în cea mai amplă construcţie care va fi făcută aici după Revoluţie. Valoarea totală a proiectului este estimată la 100 de milioane de euro, pentru un singur metru construit cheltuindu-se 96.000 de euro.
3 milioane de tone de piatră şi aproape 20.000 de metri cubi de prefabricate din beton sunt necesare pentru realizarea proiectului din Portul Constanţa. Numai piatra costă în jur de 50 de milioane de euro, iar pentru transportul acesteia în larg vor fi făcute peste 3000 de drumuri. Barja Midia şi nava Frans sunt cele care lucrează la prelungirea digului de larg. „Noi putem plasa pietrele cu o eroare de 25 de centimetri pe fundul mării oriunde ne dorim”, spune la Digi24 căpitanul navei Frans, Arie Wzart.
În istoria sa de 40 de ani, nava Frans a participat la proiecte importante, însă de departe cel mai grandios este construcţia insulei artificiale Palm Jumeira din Dubai.
250 de muncitori lucrează fără întrerupere ca să încarce navele cu piatră. În locul stabilopozilor, constructorul foloseşte acropodul, mult mai eficient împotriva valurilor. În total, 70.000 de acropozi vor fi turnaţi până în primăvara anului viitor.
„Ce vedem aici sunt acropozi cu trei cuburi care cântăresc aproape 7 tone. Avem 12 cuburi care cântăresc aproape 29 de tone. Sunt făcuţi dintr-un beton care este de trei ori mai rezistent decât betonul normal”, explică managerul de lucrări, Jurgen Sombroek. „Lucrează ca un puzzle. Este un cub tridimensional pe care îl putem mişca în orice direcţie”, adaugă el.
De prelungirea digului de larg din Portul Constanţa se ocupă o firmă din Olanda, foarte cunoscută la nivel mondial în acest domeniu. Construcţia va proteja infrastructura Portului şi navele de forţa valurilor, iar lucrările vor fi gata în vara anului 2015.