Legea care prevede trecerea unei suprafeţe de teren din administrarea Institutului Cartofului din Braşov în administrarea Consiliului Judeţean Braşov a fost promulgată de preşedintele Klaus Iohannis pe 27 noiembrie anul trecut. Predarea terenului trebuia să se facă în 30 de zile, adică până la sfârşitul anului. Însă acest lucru nu s-a întâmplat.
Singura lucrare făcută până acum la aeroport este pista, care a fost inaugurată în urmă cu doi ani. De atunci însă lucrările s-au oprit pentru că restul terenului trebuia să intre în proprietatea Consiliului Judeţean. Acum însă, când s-a dat hotărâre de Guvern pentru asta, s-a constatat că datele topografice ale parcelelor nu mai corespund cu situaţia din teren.
Acum, cu planurile în faţă, autorităţile judeţene încearcă să-şi dea seama unde s-a produs greşeala şi de ce datele cadastrale din anexă nu mai corespund cu cele din cartea funciară. Parlamentarii din Braşov care au iniţiat proiectul spun că ei au discutat doar forma legii, nu şi datele tehnice. Iar acum, când s-a constatat că în anexa legii există o greşeală, dau vina unii pe alţii.
„Domnul senator Chiriac care a iniţiat un proiect de lege trebuia să se îngrijească ca totul să fie legal. Inclusiv anexele la lege, pentru că anexele reprezintă parte componentă din lege”, spune Gheorghe Ialomiţianu, deputat PNL.
„Eu am făcut această iniţiativă în sensul în care să asigurăm din punct de vedere legal continuarea lucrărilor. Că sunt probleme tehnice, că sunt probleme legate de nu ştiu ce fişe cadastrale pe care mă rog... nu este treaba mea să le rezolv, ca iniţiator”, spune Viorel Chiriac, senator PSD, iniţiator al legii.
În anexă, denumirile celor trei parcele care trebuie preluate de Consiliul Judeţean sunt identice cu cele din anexa elaborată în 2007, când instituția a cerut pentru prima dată terenul. Asta pentru că inițiatorii legii au preluat chiar anexa veche, fără să ştie că parcelele au alte denumiri la cartea funciară, după digitalizarea sistemului de cadastru.
„S-a mers cum a fost în 2007 pe parcele cadastrale, ori acum intervenind numerele top, deci cu cartea funciară, la transcriere s-a greşit în sensul că au fost trecute parcelele din 2007”, spune Adrian Ibănescu, arhitectul şef al judeţului Braşov.
„Suntem în discuţii cu Guvernul pentru a vedea dacă totuşi în forma actuală se poate pune legea în aplicare sau nu, iar dacă nu se poate pune în aplicare, ce trebuie să modificăm. Dacă trebuie să modificăm anexa, dacă această anexă poate fi modificată prin hotărâre de guvern sau trebuie o altă lege”, spune Claudiu Coman, vicepreşedinte CJ Braşov.
Nu este primul obstacol în construirea aeroportului. În 2014 a expirat termenul de cinci ani stabilit pentru terminarea construcţiei, iar Consiliul Judeţean a pierdut dreptul de administrare asupra terenului. După ce terenul a revenit în propriertatea statului, ministerul mediului a solicitat ca în zona viitorului aeroport să fie declarată o arie protejată pentru castori.