În momentul în care comerţul clasic a intrat în noua eră a micilor magazine de proximitate aflate la mică distanţă de locuinţele clienţilor, uriaşele hipermarketuri construite la marginea oraşelor au fost prinse pe picior greşit.
Însă internetul le poate ajuta să elimine distanţa fizică faţă de clienţi. De exemplu, Cora, încearcă să îşi transforme acum pagina de internet într-un magazin de proximitate. Afişează produse diferite în oraşe diferite. Clienţii au opţiunea să selecteze zona în care locuiesc. Şi, dacă nu o selectează, site-ul Cora o află automat de la furnizorul de internet al clientului. Apoi, cumpărăturile făcute online sunt livrate la domiciliu.
Cora testează deocamdată acest sistem doar în ţara sa de origine, Franţa. Însă serviciul probabil că va fi extins destul de rapid şi în restul Europei, inclusiv în România.
De altfel, din punct de vedere tehnologic, marile lanţuri comerciale franceze par să fie cu un pas înaintea celor din alte ţări. Auchan, Carrefour şi Cora au extins foarte repede conceptul Drive, prin care clientul îşi comandă cumpărăturile pe internet şi trece pe la magazin doar ca să le ridice. Apoi şi-au extins şi sistemul de livrări la domicilu.
În majoritatea cazurilor, comercianţii francezi funcţionează în Europa în cel mai mare format posibil, cel de hipermarket. Acesta este şi motivul pentru care au fost nevoiţi să apeleze la tehnologie ca să se apropie de clienţi. De cealaltă parte, marile lanţuri comerciale germane, precum Kaufland şi Lidl au avut întotdeauna magazine mai mici, pe care au putut să le strecoare în cartiere. Nemţii nu adoptă la fel de repede tehnologiile online, ci încearcă să îşi adapteze supermarketurile fizice la ideea de magazin de proximitate. Idee care a fost exploatată în România cel mai mult de lanţul belgian Mega Image.
Cu toate că deja are o prezenţă solidă în cartierele populate, Mega Image încearcă să se extindă şi pe internet. A încheiat un parteneriat cu eMag prin care produsele alimentare pot fi comandate de pe internet şi livrate la domicilu. La fel ca magazinele fraţuzeşti, Mega Image are şi un servicu Drive de ridicare a produselor de la magazin.
Iar acesta este abia începutul. Următorul pas pentru lanţurile comericale este să îşi adapteze strategia de vânzări la noile dispozitive electronice, de la telefoanele inteligente, până la frigiderele inteligente capabile să facă singure cumpărăturile, atunci când rezervele se termină.