La preparate, carnea este mai mult în nume decât în produsul în sine. Chiar și cei care le fabrică recunosc că se face rabat la calitate, iar unele firme au făcut o practică din modificarea reţelor pentru a vinde un kilogram de salam sau parizer la preţul unei franzele feliate mai acătării.
Pentru că prețul este criteriul de bază, unii producători înlocuiesc carnea cu ingrediente mai ieftine, mai ales când e vorba de produse marcă proprie vândute în marile lanțuri. Sunt realizate tot de procesatori din industria cărnii, însă sunt vândute sub marca magazinului și sunt și cu 30 % mai ieftine decât cele ale unor firme cunoscute. Un kilogram de parizer de acest fel costă și 5-6 lei.
„Produsul marcă proprie are o cantitate mai mare de soia, o cantitate mai mare de amidon, de apă înglobată. Produsele ieftine asta reprezintă”, a explicat Radu Timiș, producător Cris Tim.
Este contrazis însă de reprezentanți ai industriei cărnii. „Nu este neapărat să înlocuiești carnea, poți avea o rețetă mai ieftină, poți avea un partener care iți oferă ingrediente mai ieftine, poți avea o tehnologie mai performantă”, a subliniat Alexandru Jurconi, reprezentant ProAgro.
Un control al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor din al doilea trimestru al acestui an arată că mezelurile de pe rafturile magazinelor conțineau cu 2% mai puțină proteină decât era menționat pe etichetă. În alte cazuri, carnea macră era înlocuită cu resturi. Produsele aveau însă mai multă apă și sare.
Un român consumă anual circa 10 kilograme de mezeluri, potrivit Asociației Române a Cărnii.