BUSINESS CLUB. De ce curtează Victor Ponta la Paris compania Vinci, constructorul de autostrăzi

Data publicării:
2102 20vinci-50865

România este nu doar cel mai bun partener, dar şi cel mai bun prieten al Franţei în regiune. Avem o relaţie specială care durează de mult timp şi care acum are toate condiţiile să se dezvolte în toate planurile: economic, social şi politic, pe coordonate cerute la nivelul Uniunii Europene”, a declarat Victor Ponta cu această ocazie.

De departe, de la Bucureşti, este evident că întâlnirea cu compania de construcţii Vinci va fi foarte importantă. Premierul încearcă să îşi asigure, probabil, un nou mandat parlamentar din 2016 cu Vinci, pentru că, în urmă cu câteva zile, Victor Ponta a declarat că el nu va mai candida la alegerile generale, dacă nu se va construi până atunci autostrada peste munte între Comarnic şi Braşov. IarVincieste grupul care o să se ocupe de această lucrare.

În 2004, Guvernul condus de premierul Adrian Năstase a încredinţat companiei construcţia acestui tronson, însă noul cabinet - venit după puţin timp la Palatul Victoria - a anulat contractul. În 2009,Vincia primit iarăşi lucrarea în parteneriat public-privat, însă în jumătate de an a renunţat din proprie iniţiativă.

După o asemenea istorie, francezii ar fi greu de convins şi se cam duce noul mandat parlamentar. Sau, cine ştie, poate Victor Ponta nu va mai avea nevoie de un mandat şi se va ocupa de alte proiecte.

Pe aceeaşi temă:

Premierul Franței: Mai sunt multe de făcut pentru integrarea romilor în România

Parteneriatul strategic cu Franța a fost prelungit cu cinci ani. Despre Schengen, aflăm în martie

Problema cu „tainul”

În decembrie 2010, actualul ministru de Externe, Titus Corlăţean, pe atunci şef al Comisiei de politică externă din Senat, spunea că Franţa se opune aderării României la Schengen pentru că nu i s-a dat „tainul” promis de Traian Băsescu Parisului în 2009, adică unele contracte pentru firmele franţuzeşti. Întrebat ce anume a promis Băsescu şi când, Titus Corlăţean a sugerat că preşedintele ar fi dat de înţeles, în cadrul vizitei pe care a făcut-o în mai 2009, că firmele franţuzeşti vor primi contracte cu statul român, menţionând că ulterior promisiunea nu s-a respectat.

„Patentul” expresiei cu „tainul” îi aparţine însă chiar actualului şef al statului. Când încă nu devenise preşedinte, Traian Băsescu - lider pe atunci al Partidului Democrat - comenta în plină campanie electorală, în 18 octombrie 2004 (a doua zidupă vizita la Bucureşti a premierului francez Jean-Pierre Raffarin) că acesta ar fi venit în România „să-şi ia tainul”. Traian Băsescu făcea aluzie la acordarea de contracte fără licitaţie firmelor care proveneau din ţări de la care guvernul social-democrat - condus pe atunci de Adrian Năstase - spera obţinerea sprijinului pentru integrarea în Uniunea Europeană. Traian Băsescu invoca semnarea unui contract pentru construirea tronsonului Comarnic - Predeal din autostrada Bucureşti - Braşov chiar cu societatea Vinci.

În momentul în care Franţa s-a opus aderării României la Schengen, presa a scris că „supărarea” Parisului pe România ar fi fost motivată şi de pierderea unor contracte economice importante, la centrala nucleară de la Cernavodă sau pentru construcţia unor autostrăzi.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri