România ar trebui să cumpere, din acest an, 12 avioane F-16 second-hand. Cumpărarea acestor avioane a fost aprobată în şedinţa CSAT din luna septembrie a anului trecut, dar fondurile pentru această achiziţie au fost găsite abia acum o lună.
„Decizia Consiliului Suprem de Apărare a Ţării este ca România să achiziţioneze avioane multirol care sunt deja în uz. Au fost primite mai multe oferte, iar în prezent suntem în discuţii cu Portugalia. Am fost mandatat la ultima şedinţă CSAT pentru a demara discuţiile cu partea portugheză. O comisie tehnică a MApN se va deplasa, săptămâna aceasta, la Lisabona pentru a demara discuţiile tehnice, urmând ca şi eu să mă întâlnesc cu omologul portughez pentru a definitiva negocierile", a afirmat ministrul. Programul prin care se va facea această tranzacţie va dura însă câţiva ani.
„În funcţie de negocieri, programul se derulează pe o perioadă mai îndelungată de timp, cu tranşe anuale, care vizează atât modernizarea avioanelor, pregătirea piloţilor, achiziţionarea separată a avionicii acestora şi a sistemului de război electronic, precum şi alte măsuri de natură organizatorică", a explicat ministrul Apărării.
România va cheltui în total 600 de milioane de dolari, sumă care va fi plătită în tranşe, timp de cinci ani. Anul acesta, va fi achitată o primă tranşă, de 75 de milioane de dolari. „Efortul se situează undeva în jur la 100.000.000 de milioane de euro pe an. Aceasta nu înseamnă că avioanele costă 600 de milioane de dolari (...) Costul unui avion este de 10 milioane de dolari maxim",declara anul trecut Corneliu Dobriţoiu, fostul ministru al apărării.
Diferenţa între cele 120 de milioane de dolari, costul efectiv al avioanelor, şi costul total de 600 de milioane de dolari reprezintă modernizarea avioanelor. Doar pachetul de înarmare, suportul logistic şi pregătirea piloţilor costă aproape 100 de milioane de dolari. Dar flota de 12 avioane va intra în dotarea Forţelor Armate Române abia în 2016.