Prin acapararea Parlamentului, la fel cum s-a întâmplat cu premierul Viktor Orban în Ungaria, Ponta a promis că, printre altele, va schimba Constituția pentru a diminua prerogativele președintelui.
„Am privi negativ situația unei majorități de două treimi din partea noii coaliții, pentru că astfel s-ar oferi o putere ieșită din comun noului guvern, accentuându-se tensiunea cu președintele”, spune Raffaella Tenconi, economist la Merril Lynch, citat de Bloomberg.
România a fost marcată anul acesta de o luptă pentru putere între Ponta și Băsescu, ce a culminat cu suspendarea președintelui, urmată de un referendum. Băsescu și-a păstrat însă funcția, amintește Bloomberg, carevorbește despre efectul acestui conflict asupra monedei naționale.
Exemplul Ungariei
„Procesul de luare a deciziilor ar trebui să fie mai eficient. Un guvern cu o majoritate atât de amplă ar putea crede că are puterea de a lua decizii cu bătaie lungă fără consultări”, consideră Matteo Napolitano, de la Fitch Ratings. „Exemplul țării vecine Ungaria este relevant, în plus, în cazul României, trebuie să se ia în calcul relațiile proaste dintre premier și președinte”, a subliniat el.
Într-o mișcare ce a amintit de pașii făcuți de Orban, coaliția lui Ponta i-a înlocuit deja pe șefii Parlamentului, a adoptat legi care limitează prerogativele Curții Constituționale și a încercat să ușureze procedura de destituire, lucruri ce au provocat îngrijorarea Europei cu privire la statul de drept în România, comentează Bloomberg.
„Planurile USL de a deveni o superputere în Parlament sunt îgrijorătoare, pentru că în orice democrație ai nevoie de un echilibru al puterii și, cu o majoritate constituțională, opoziția nu poate face mare lucru”, a explicat Septimius Pârvu, analist la Asociația Pro Democrația. „În aceste condiții, Băsescu probabil se va confrunta cu suspendarea, indiferent dacă îl va nominaliza pe Ponta sau nu”, a subliniat el.
„Având în vedere victoria zdrobitoare a inamicilor săi politici, președintele s-ar putea să nu încerce să împeidice revenirea lui Ponta. Poziție economică deficitară a României ar trebui să ducă la ceva rațiune în politică, dar bilanțul elitei nu încurajează optimismul”, consideră Michael Raylor, analist la Oxford Analytica.
„Cea mai mare temere a mea este procesul prin care președintele alege candidatul la funcția de premier, pentru că legea îi permite un grad de flexibilitate și știm că relația sa cu premierul în exercițiu este destul de proastă”, spune Blaise Antin, de la TCW Group Inc din Los Angeles.
Noul guvern va trebui să finalizeze bugetul pe 2013 și apoi să înceapă discuțiile pentru un nou împrumut”, amintește Daniel Hewitt, de la Barclays.