Încă mai avem mulţi kilometri de drumuri de pământ, deşi suntem în secolul XXI, dar ne permitem să aruncăm banii pe contracte păguboase.
Astfel, prețul plătit de statul român pentru proiectul autostrăzii Transilvania crește de la o zi la alta. După zece ani de contract păgubos, în care statul a plătit mai mult de jumătate din preţul întreg pentru numai 52 de kilometri, acum contractul este pe punctul de a fi reziliat. În cazul în care va fi aşa, va trebui să mai achităm şi despăgubiri companiei.
Până acum, americanii au încasat 1,3 miliarde de euro pentru doar 52 de kilometri construiți, adică mai mult de jumatate din prețul convenit pentru întreaga autostrada de 415 kilometri. Prețul pe kilometrul construit a ajuns astfel la 25 de milioane de euro, de cinci ori mai mare fața de valoarea negociata inițial.
În opinia lui Dan Șova, ministrul delegat pentru Marile Proiecte, cel mai important tronson în acest moment este Suplacu de Barcău - Borş, pentru că este la graniţa cu Ungaria. Acesta este însă gata în proporție de 40 la sută.
Citiți și BANII TĂI, RISIPA STATULUI. Cazul managerilor privați
Autostradă cu aspect de drum judeţean
În vestul țării, să circuli pe autostradă, cel puțin între Timișoara și Arad, este o adevărată aventură. Asta în ciuda faptului că porțiunea de șosea rapidă are doar 32 de kilometri. După ce săptămâna trecută au apărut crăpături în asfalt, acum șoferii sunt puși din nou la încercare.
Din cauza denivelărilor de pe autostradă s-au instituit noi restricții de viteză. Astfel, în loc de 130 de kilometri la oră, nu se circulă decât cu 80 de kilometri la oră, iar pe unele porțiuni chiar și cu 60 de km/h.
În plus, pe alte porțiuni, unele lungi chiar și de un kilometru, nu se circulă decât pe o singură bandă, întrucât celelalte două sunt blocate de utilaje care se ocupă de reparații. Iar ultima problemă oreprezintă alunecările de teren, care oricând riscă să blocheze intrările şi ieşirile de pe șoseaua rapidă.
Autostrada Timișoara-Arad face parte din Coridorul IV paneuropean, iar din acest coridor, chiar luna aceasta, ar fi trebuit să fie gata peste 175 de kilometri de autostradă. Însă au fost anunțate amânari pe toate tronsoanele în care se lucrează (este vorba de Nădlac-Arad, Lugoj-Deva, Deva-Orăștie și Orăștie-Sibiu).
Coridorul IV paneuropean porneşte din Germania, de la Nurnberg, şi continuă pe ruta Praga-Viena-Bratislava-Budapesta. Ajunge în România prin Nădlac, judeţul Arad şi traversează ţara noastră până la Constanţa, iar punctul final este Istanbul.