BANII TĂI, RISIPA STATULUI. Cazul autostrăzilor

Data publicării:
Santier-Mfax

Încă mai avem mulţi kilometri de drumuri de pământ, deşi suntem în secolul XXI, dar ne permitem să aruncăm banii pe contracte păguboase.

Astfel, prețul plătit de statul român pentru proiectul autostrăzii Transilvania crește de la o zi la alta. După zece ani de contract păgubos, în care statul a plătit mai mult de jumătate din preţul întreg pentru numai 52 de kilometri, acum contractul este pe punctul de a fi reziliat. În cazul în care va fi aşa, va trebui să mai achităm şi despăgubiri companiei.

Până acum, americanii au încasat 1,3 miliarde de euro pentru doar 52 de kilometri construiți, adică mai mult de jumatate din prețul convenit pentru întreaga autostrada de 415 kilometri. Prețul pe kilometrul construit a ajuns astfel la 25 de milioane de euro, de cinci ori mai mare fața de valoarea negociata inițial.

În opinia lui Dan Șova, ministrul delegat pentru Marile Proiecte, cel mai important tronson în acest moment este Suplacu de Barcău - Borş, pentru că este la graniţa cu Ungaria. Acesta este însă gata în proporție de 40 la sută.

Citiți și BANII TĂI, RISIPA STATULUI. Cazul managerilor privați

Autostradă cu aspect de drum judeţean

În vestul țării, să circuli pe autostradă, cel puțin între Timișoara și Arad, este o adevărată aventură. Asta în ciuda faptului că porțiunea de șosea rapidă are doar 32 de kilometri. După ce săptămâna trecută au apărut crăpături în asfalt, acum șoferii sunt puși din nou la încercare.

Din cauza denivelărilor de pe autostradă s-au instituit noi restricții de viteză. Astfel, în loc de 130 de kilometri la oră, nu se circulă decât cu 80 de kilometri la oră, iar pe unele porțiuni chiar și cu 60 de km/h.

În plus, pe alte porțiuni, unele lungi chiar și de un kilometru, nu se circulă decât pe o singură bandă, întrucât celelalte două sunt blocate de utilaje care se ocupă de reparații. Iar ultima problemă oreprezintă alunecările de teren, care oricând riscă să blocheze intrările şi ieşirile de pe șoseaua rapidă.

Autostrada Timișoara-Arad face parte din Coridorul IV paneuropean, iar din acest coridor, chiar luna aceasta, ar fi trebuit să fie gata peste 175 de kilometri de autostradă. Însă au fost anunțate amânari pe toate tronsoanele în care se lucrează (este vorba de Nădlac-Arad, Lugoj-Deva, Deva-Orăștie și Orăștie-Sibiu).

Coridorul IV paneuropean porneşte din Germania, de la Nurnberg, şi continuă pe ruta Praga-Viena-Bratislava-Budapesta. Ajunge în România prin Nădlac, judeţul Arad şi traversează ţara noastră până la Constanţa, iar punctul final este Istanbul. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Locurile din Europa unde pot fugi românii de frig. 10 destinații cu soare și căldură, chiar și în plină iarnă
Digi FM
Kevin Costner, vacanță în Aspen alături de fiica sa adolescentă. Actorul este tatăl a șapte copii
Pro FM
Soția lui Kanye West, într-o pelerină transparentă de ploaie, cu nimic pe dedesubt. El, cu mască pe față...
Film Now
I-a arătat imagini nud și i-a vorbit despre dependența lui de pornografie. Blake Lively l-a dat în judecată...
Adevarul
De când va fi fabricată Dacia Spring în Europa: va duce la o scădere masivă a costurilor
Newsweek
Cu ce precizie iau pensia, în 2025, românii care au muncit în Germania? Haos cu pensiile în România
Digi FM
Controversă după momentul Aurei Șova cu Marius Manole, din finala Vocea României 2024: "Respectul faţă de...
Digi World
O vedetă TikTok a murit la doar 19 ani din cauza unei boli foarte rare care afectează doar câteva sute de...
Digi Animal World
Cum arată câinele care valorează un milion de euro. A fost conceput și născut în România: „A câștigat toate...
Film Now
Cum arată la 44 de ani fiul tatuat al lui Michael Douglas, care-i seamănă leit. De ce a făcut Cameron șapte...
UTV
Andreea Balan si George Burcea, impreuna la serbarea fiicei lor, Ella. Au lasat in urma certurile pentru...