Cu o asemenea sumă, România ar fi trebuit să fie traversată de autostrăzi şi de drumuri ca-n palmă, pentru că miliardul de euro ar fi fost suficient pentru construirea a 300 de kilometri de autostradă.
Cel mai bine plătit drumar a fost, anul trecut, Dorinel Umbrărescu. Spedition UMB, firma sa de construcţii, a încasat în jur de 145 de milioane de euro de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri, pentru mai multe lucrări de infrastructură. Printre cele mai importante se numără autostrăzile Timişoara-Lugoj sau Moara Vlăsiei-Ploieşti, dar şi reabilitări de drumuri şi deszăpeziri.
Locul doi în topul celor mai bine plătiţi constructori este ocupat de austriecii de la Strabag. Aproape 126 de milioane de euro au primit aceştia de la Compania de Drumuri pentru lucrări la Autostrada Deva - Orăştie şi cinci contracte pentru lucrări pe drumuri naţionale.
De pe podiumul celor mai bine plătite companii de drumuri nu lipsesc italienii de la Astaldi. Statul le-a plătit facturi de peste 99 de milioane de euro pentru lucrările la autostrăzile Orăştie-Sibiu, Cernavodă-Medgidia sau reabilitări de drumuri naţionale.
Primii trei constructori au primit împreună peste 370 de milioane de euro din bugetul CNADNR. Lista continuă cu alte companii care au primit zeci de milioane de euro fiecare, pentru lucrări noi, dar şi pentru reabilitări de drumuri naţionale.
Printre acestea, Bechtel este un caz aparte. A încasat 76 de milioane de euro pentru doar 600 de metri de autostradă. Sunt plăţi restante, în timp ce lucrările pentru Autostrada Transilvania avansează foarte greu. În aceste condiţii, singura soluţie este rezilierea, cred autorităţile. Statul va trebui însă să plătească penalizări.
„Singura soluţie pe care o avem la dispoziţie în acest moment este să terminăm acest contract şi să găsim o soluţie de finanţare viabilă”, spune Dan Şova, ministrul delegat pentru marile proiecte de infrastructură.
Reţeaua naţională de autostrăzi are, în prezent, 530 de kilometri, jumătate inauguraţi în ultimii cinci ani.