Se va da în folosinţă un tronson din drumul care leagă Orăştie şi Sibiu, dar şi primii kilometri de autostradă dintre Lugoj şi Deva.
În mai puţin de două săptămâni se va tăia panglica pe 60 din cei 82 de kilometri de şosea de mare viteză dintre Orăştie şi Sibiu şi pe primii 27 de kilometri de autostradă dintre Lugoj şi Deva. Este un cadou întârziat.
Drumarii ar fi trebuit să închidă şantierele încă din aprilie. Tot în primăvară ar fi trebuit să termine lucrările şi italienii de la Impregilo la cei 22 de kilometri de autostradă dintre Cunţa - Sălişte, însă din cauza alunecărilor de teren au primit răgaz până în mai anul viitor.
România are în prezent 549 de kilometri de autostradă. 18 dintre ei au fost inauguraţi în această primăvară între, între Simeria şi Orăştie. Autorităţile promit că anul viitor se vor inaugura încă 61 de kilometri de şosea de mare viteză.
Autostrăzi puține și scumpe
Avem autostrăzi puţine şi scumpe. Ne întrec toate ţările vecine când vine vorba de lungimea reţelei de drumuri de mare viteză. Iar preţurile sunt dintre cele mai mari.
Şoferii români pot circula pe doar 548 de kilometri de drumuri rapide, aproape la fel ca bulgarii, care au la dispoziţie o reţea de 562 de kilometri. România pierde însă din această comparaţie, pentru că Bulgaria este de două ori mai mică decât România. Şi ungurii ne depăşesc la construcţia drumurilor de mare viteză: au 1.350 de kilometri, la o suprafaţă de 2,5 ori mai mică decât ţara noastră.
Un număr similar are şi Polonia, dar la o suprafaţă cu o treime peste cea a României. Nu stăm bine nici când vine vorba de preţurile de construcţie.
Autostrăzile din România sunt de patru ori mai scumpe decât în Bulgaria. Şi nu pentru că se folosesc cele mai costisitoare materiale, ci din cauza actelor adiţionale, care măresc artificial preţurile.
Promisiuni pentru încă două autostrăzi
Dacă am avea şi autostrăzi câte promisiuni am primit până acum de la oficiali şi nemţii ne-ar privi cu invidie. Din 2015, ar trebui să înceapă lucrările la două şosele de viteză care vor lega Moldova de restul ţării. Cel puţin asta susţine ministrul Marilor Proiecte, Dan Şova. Guvernul împacă astfel şi capra şi varza. Şoseaua spre Bacău e dorită de PSD, în timp ce autostrada spre Iaşi este un vis mai vechi al fostului ministru al transporturilor Relu Fenechiu.
„Se va atribui şi, probabil, că se va termina Braşov-Bacău la finalul lui 2017. Iar pe tronsonul Ungheni-Iaşi-judeţul Neamţ, undeva în zona Paşcaniului în 2014 se refac studiile şi se fac licitaţiile şi, probabil, va începe în 2015”, a precizat Dan Şova, ministrul delegat pentru Marile Proiecte de Infrastructură.
Şefii de la Drumuri nu se încumetă însă să avanseze un termen pentru deschiderea şantierului şi pentru continuarea autostrăzii din zona Paşcaniului până la Târgu Mureş. Au însă planuri clare pentru continuarea celei spre Câmpia Turzii.
„Pe tronsonul Câmpia Turzii spre Târgu Mureș vor începe lucrările la începutul anului 2014, depinde de cum se termină licitațiile și contestațiile. Eu sper că până în mai”, a mai spus Dan Șova.
Fiecare kilometru va costa, în medie, 10 milioane de euro, potrivit mnistrului Transporturilor, Ramona Mănescu. Acesta nu este singurul tronson din Autostrada Transilvania pe care Guvernul vrea să-l termine până în 2016. De la anul, promit şefii de la Drumuri, se vor relua şi lucrările la cei 64 de kilometri de autostradă dintre Suplacu de Barcău şi Borş, construiţi doar pe jumătate de americanii de la Bechtel. 364 de milioane va fi costul final. Cu bani de la Bruxelles, autorităţile promit că până în 2016 vor termina de construit şi cei 70 de kilometri de şosea de mare viteză dintre Sebeş şi Turda.
Tot la capitolul promisiuni intră şi cei 226 de kilometri de şosea de mare viteză pe care Guvernul vrea să-i asfalteze pe banii drumarilor. Cea mai aşteptată este cea care duce spre munte. Când va fi gata, pe cei 58 de kilometri de şosea de mare viteză dintre Comarnic şi Braşov se va circula cu taxă, în cuantum de 3 euro/100 de kilometri.