Realitatea este însă alta: firmele vând marfa în depozitele de la noi la preţuri foarte mici, fără acte. Şi nu puţine sunt cazurile în care produsele sunt contaminate cu pesticide.
La intrarea în ţară, prin fiecare punct important de frontieră, pe camioanele care transportă legume şi fructe din Turcia vor fi instalate aparate de monitorizare. Dispozitivele vor fi predate Poliţiei de Frontieră atunci când tirurile vor ieşi de pe teritoriul României.
Cu ajutorul GPS-urilor montate pe TIR-uri autoritățile vor ști dacă acestea tranzitează teritoriul României sau dacă descarcă marfa pe care o transportă în depozitele din țară.
Pentru că multe transporturi se opresc, de fapt, în depozitele din România şi nu sunt facturate, statul este păgubit, anual, cu aproape 300 de milioane de euro, potrivit Ministerului Agriculturii.
Unii transportatorii turci sunt deja familiarizaţi cu asemenea dispozitive de urmărire. Înregistrările ajung însă doar la patronii lor, iar autorităţile române nu au acces la date.
„În mașina mea există deja acest sistem GPS care este urmărit de firma la care lucrez. Poată să vadă pe unde merge mașina, cât combustibil am în rezervor, când se fac pauzele, tot”, spune un șofer turc.
Comercianţii vând în depozit un kilogram de roşii cu un leu, iar preţul se triplează până la raft. Totul se face prin intermediul unor firme fantomă care dispar fără să achite TVA. Anul trecut, România a importat legume şi fructe în valoare de peste 542 de milioane de euro, de trei ori mai mult decât a exportat. Cel mai mult s-au importat citrice, cartofi şi tomate din Turcia.