Autobuzul 381 străbate Bucureştiul din zona de sud până în Piaţa Victoriei. Conform graficului oficial, şoferul trebuia să plece de la capăt de linie la ora 08.52. Călătoria începe însă, din start, cu stângul.
„Este ora 09 acum, cu o întârziere de opt minute. Dar, deja, dacă plec întârziat acum, cu siguranţă nu voi putea respecta acest grafic”, spune şoferul.
Tabelul de drum arată că cei 11 kilometri trebuie străbătuţi în exact 60 de minute. Însă imediat după plecare apar obstacolele. Primul - Piaţa Sudului, unde se lucrează la viitorul pasaj subteran. Deşi poliţiştii sunt în intersecţie, autobuzele nu au prioritate şi rămân blocate în ambuteiaj.
Pe sensul opus, efectele ambuteiajului sunt şi mai evidente.
Reporter: Unu, două, trei autobuze blocate.
Şofer: Ia, uitaţi! A, staţi că nu le-aţi mai văzut şi pe alea din faţă.
Reporter: Sunt două 313, unul lângă altul. Deci se ajunge chiar ca două autobuze să fie unul în spatele celuilalt.
Şofer: Da, da, da. Este posibil.
Scăpat din blocajul din zona de sud, autobuzul se împotmoleşte din nou la intrarea în Pasajul Unirii, în zona zero a Capitalei.
„Este 09:30. Cam la jumătatea traseului. Să vedem acum mai departe cât vom mai face. Pasajul sper să îl trecem în 10 minute”, comentează şoferul.
Şoferul nu reuşeşte să recupereze timpul pierdut aşa că ajunge peste ora stabilită la celălalt capăt de linie. Iar de acolo trebuie să ajungă din nou în sud.
O altfel de problemă au vatmanii. Şoferii folosesc linia de tramvai şi o blochează, în încercarea de a stat cât mai puţin la semafor.
Reporter: Aici, practic, ar trebui să treceţi, nu?
Vatman: Da. Ei au roşu la stânga. Se face coloană de maşini pe linie şi ne întârzie. La ora de vârf 32 de minute ar trebui şi facem 40, 50 chiar, depinde de trafic.
Şoferii riscă patru sau cinci puncte amendă şi să rămână o lună fără permis dacă depăşesc coloana de la semafor.
RATB susţine că singura soluţie pentru a respecta timpii de parcurs este crearea unor culoare speciale pentru mijloacele de transport în comun.
„Avem 28 de propuneri în acest sens, pe traseele unde întâmpinăm anumite probleme”, spune Constantin Tobescu, purtătorul de cuvânt al RATB.
În prezent, în Bucureşti există doar două trasee cu benzi unice pentru transportul în comun.