În ultimul an, avioanele militare ale Rusiei s-au apropiat din ce în ce mai mult de România. Ultima dovadă a avut-o Digi 24 toamna trecută, când a filmat o aeronavă de supraveghere care a trecut peste fregatele noastre din Marea Neagră. Asemenea incidente s-au repetat, spun surse din Ministerul Apărării. Aşa am ajuns să cerem ajutor polonezilor pentru situaţii limită.
Mircea Budiaci, fost şef al Forţelor Aeriene Române: „Avion infractor. Avion care îşi pierde orientarea. Pot exista defecţiuni, abateri de la traiect.”
În astfel de situaţii piloţii militari trebuie să intercepteze aparatul şi să îl escorteze pe culoarul de zbor iniţial.
Mircea Budiaci, fost şef al Forţelor Aeriene Române: „În general sunt două avioane. Unul este permanent şi unul rezervă. Într-o unitate de timp stabilită se prezintă şi decolează şi al doilea.”
Asemenea misiuni de poliţie aeriană presupun cam cinci mii de ore de zbor pe an pentru fiecare MIG. Enorm pentru motoarele vechi de peste 30 de ani.
Laurentiu Rădulescu, reporter Digi24: „Primele probleme ale Ministerului Apararii Nationale datează încă din anii 2013- 2014. Atunci avioanele noastre de luptă, Mig 21 Lancer au început să cedeze accelerat.Preşedintele României anunţa inclusiv faptul că spaţiul aerian ar urma să fie păzit prin rotaţie de avioane NATO.”
„România este în măsură să îşi asigure serviciul de poliţie aeriană dar, având în vedere actualul context de securitate, consideră necesară o suplimentare.”, explică Ministerul Apărării Naţionale. Primele avioane de luptă F 16 cumpărate de Romania din Portugalia vor ajunge în ţară la sfârşitul anului. Până atunci, Polonia va trimite aparate militare de acelaşi fel într-o bază aeriană. Ar putea ajunge la Câmpia Turzii, Feteşti sau Mihail Kogălniceanu.