Nu e nouă, ce-i drept, dar Guvernul italian, de la care statul o cumpără, promite că e bine îngrijită. Airbus 319 sau Falcon 900 sunt variantele între care specialiştii în aviaţie au de ales.
Airbus 319 este unul dintre cele mai populare avioane civile. Un aparat de zbor cu două motoare, unul dintre cele mai sigure din lume. Preşedintele şi premierul vor avea la dispoziţie un spaţiu imens. În varianta standard, pentru liniile aeriene, are locuri pentru 124 de pasageri.
În mod normal, un Airbus 319, varianta modificată, cea VIP, poate avea o capacitate de până la 50 de pasageri. Suficient pentru delegaţiile internaţionale ale premierului sau preşedintelui. Avionul poate zbura până la peste 6800 de kilometri fără să alimenteze. Are o lungime de aproape 34 de metri şI o anvergură a aripilor de 35,80 de metri.
Interiorul avionului, varianta VIP, te face să uiţi că zbori la peste 10.000 de metri. Pare un hotel de lux: mese de lucru special comandate, comunicaţii prin satelit şi chiar dormitoare pot fi amenajate în aeronavă.
Falcon 900 este cea de-a doua variantă a viitorului avion prezidenţial românesc. Ceva mai mic, poate zbura aproape 8.000 de kilometri fără să alimenteze, un atu important în clasa avioanelor de tipul lui.
Interiorul acestui aparat de zbor este absolut fabulos. Poate transporta maxim 14 persoane. Interiorul este la rândul lui adaptat. Diferă de la un model la altul. Fotolii confortabile, spaţii de lucru amenjate special pentru transportul demnitarilor. Unele variante suportă inclusiv spaţii de odihnă.
Preţul unui Falcon 900 variază în jurul sumei de 39 de milioane de dolari, un avion pe care România şi l-ar putea permite - Guvernul are un buget de 56 de milioane. Statul italian, care vinde din flota proprie, pentru a face economii, pare vânzătorul ideal. România poate negocia direct, fără să fie nevoită să cumpere aeronava, prin licitaţie, de la firme de profil.
„Este vorba despre aeronavele pe care le disponizibilează guvernul italian. O să-mi spună cei de la aviație care se potrivesc cel mai bine”, a declarat ministrul apărării.
Până decid specialiştii ce avion este mai potrivit, preşedintele şi premierul au la dispoziţie pentru deplasările oficiale o aeronavă militară, ce-i drept, varianta VIP.