Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a amendat mai multe agenţii de turism cu 115.900 lei în total, în primele nouă luni ale acestui an, în special pentru că nu au respectat condiţiile contractuale şi pentru lipsa unor informaţii esenţiale din contracte, arată datele transmise de instituţie, la solicitarea News.ro.
Anul trecut, amenzile aplicate de ANPC în rândul agenţiilor de turism s-au ridicat la 174.300 lei.
Autoritatea nu a precizat care sunt companiile amendate.
„Aspectele constatate de ANPC în urma verificării reclamaţiilor şi a controalelelor au fost: nerespectarea condiţiilor contractuale (condiţii de cazare, condiţii de transport, rezilierea contractelor) şi lipsa informaţiilor din contracte privind categoria de clasificare a unităţii de cazare/masă, mijloc de transport”, arată datele transmise în urma unei solicitări.
Turiştii au făcut plângeri la ANPC în legătură cu serviciile oferite de ghizi, problemele de transport şi calitatea necorespunzătoare a serviciilor oferite - masă, cazare, trasee.
De asemenea, turiştii s-au plâns de nerespectarea condiţiilor de cazare, în special în alte ţări, că nu au putut comunica cu reprezentanţii agenţiilor în privinţa reclamaţiilor depuse la unitatea de cazare din altă ţară şi de nerespectarea clauzelor contractuale.
Neinformarea consumatorului cu 15 zile înainte de schimbarea locului sejurului este o altă neregulă constatată de inspectorii ANPC în rândul companiilor din turism.
Firmele au mai fost amendate din cauză că nu au aplicat reducerea anunţată sau pentru că mijloace de transport au avut întârzieri.
Alte companii au fost sancţionate pentru comportament incorect, Astfel, ANPC a dat amenzi pentru că agenţia a înlocuit hotelul înscris în contract cu altul similar, dar care nu a corespuns cerinţelor turistului, nefiind recomandat copiilor sau nu au respectat programul de vizitare a obiectivelor.
În anumite situaţii, inspectorii ANPC au decis închiderea temporară a firmei, până la remedierea deficienţelor, sau restituirea contravalorii pentru serviciile de care turiştii nu au beneficiat.
Agenţiile de turism au fost afectate în acest an de scăderea vânzărilor de vacanţe în Turcia, una din principalele destinaţii din anii trecuţi pentru turiştii români.
Mai mult, două mari agenţii de turism, Genius Travel şi Mareea, au intrat în insolvenţă în acest an.
Companiile turistice au obligaţia să încheie poliţe de asigurare în cazul insolvabilităţii sau a falimentului agenţiei de turism.
Poliţa de asigurare se încheie pe un an zile de la data încheierii, iar suma asigurată va fi de 50.000 dolari pentru agenţiile touroperatoare şi de 10.000 dolari pentru agenţiile detailiste.
Turiştii păgubiţi îşi pot recupera banii pe vacanţe, în limita acestor sume.