ACCIDENT AVIATIC. Sorin Stoicescu: „Frecvența stației de pe aeronavă nu a fost upgradată după 2009”

Data publicării:
Primele imagini de dupa accident de avion Belis Cluj - digi24 7

Au existat informaţii de la aeronave în zbor despre emisia staţiei ELT a aeronavei BN2 prăbuşite, dar nu a existat o informare de la Centrul COSPAS – SARSAT (Centrul de Căutare-Salvare Satelitară), prin Centrul de la Moscova (MCC). Fiind ulterior contactat, de către ROMATSA, (telefonic şi prin e-mail) Centrul de la Moscova nu a comunicat nici un răspuns.

Sorin Stoicescu fost șef al Autorității Aeronautice Civile a explicat de ce stația de la Moscova nu a recepționat semnalul de alertă.

În 2009, când satelitul geostaționar a fost recalibrat, a fost recalibrat pe frecvenţa de 406 Mhz, nu pe 121,5 Mhz, pe care funcționa această stație de la bordul aeronavei. Deci nu s-a făcut upgradarea acestei stații de la bord. În concluzie, satelitul geostaționar nu a interceptat niciun semnal. Aceasta este explicația pentru care cei de la Moscova nu au trimis niciun warning”, a spus Sorin Stoicescu.

Montarea unei astfel de stații nu este un standard decât pe aeronavele care transportă pasageri. Acestui tip de avion, dacă execută misiuni aerotaxi, i se cere și lui să aibă această stație. A avut-o, însă frecvența nu a fost upgradată după 2009. ROMATSA recepționeză și frecvența de 121,5 Mhz, dar fiind faptul că o aude în căști. Inclusiv aeronavele care sunt în zbor la traversul zonei respective interceptează și ele această frecvență, iar piloții iau legătura cu autoritățile de trafic și le comunică”, a mai spus fostul președinte al Autorității Aeronautice Civile.

Întrebat dacă ROMATSA are capacitatea, dacă primește semnal pe frecvența de 121,5 Mhz, să localizeze aeronava, Sorin Stoicescu a răspuns: „Nu are. Ca să poată să stabilească locul cu exactitate, mai trebuie să fie în zonă și trei avioane în zbor cu goniometrele pornite. Sau un avion în zbor și o stație radio terestră, care să facă acea triangulație”.

Raportul Guvernului arată că Ministerul Apărării Naţionale s-a oferit să ajute compania care trebuia să localizeze epava, dar directorii ROMATSA au spus că se descurcă singuri. Au lăsat operaţiunile de căutare şi salvare pe seama Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Alba.

Nici Serviciul de Telecomunicaţii Speciale nu a putut să stabilească locul tragediei, în ciuda echipamentelor perfomante pe care le are.


Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri