România, 2014. Judeţul Giurgiu. În evidenţele Companiei de Drumuri un drum care se află la nici 50 de kilometri de București figurează ca fiind unul naţional, dar este plin de gropi. E vorba de DN 5A, Mironești - Giurgiu. Nu mai discutăm de o lățime regulamentară sau de alte marcaje. Iar această situație persistă de cel puțin patru ani.
Tronsonul filmat are puţin peste cinci kilometri. Este plin de gropi, acoperit cu pământ, nemarcat şi nu respectă nicio normă de siguranţă rutieră. Zeci de şoferi trec zilnic pe aici.
„Jale! Ce pot să vă spun. Am înțeles că a fost în lucru şi acum doi ani, dar nu ştiu ce s-a-ntâmplat”, a spus unul dintre șoferii intervievați.
Legea spune că orice şofer care circulă pe un drum naţional este obligat să achite contravaloarea rovinietei. O regulă greu de înţeles de cei care ajung pe Drumul Naţional 5A.
„O să plătesc când o să văd asfaltul aici. Vorbesc foarte serios”, spune șoferii.
Schimbăm judeţul şi ajungem în Argeş. Aici, Drumul Naţional 65D figurează în evidenţele autorităţilor, însă doar cu numele. În realitate, şoseaua naţională este un veritabil câmp. Câţiva muncitori încearcă să ne explice cum ar trebui să arate drumul naţional.
Discuție reporter Digi24-muncitori:
„65D pe unde ar trebui să vină?
-65D pe aici.
-Dar nu există, nu?
-Nu.”
„Ar fi benefic, dar eu cred că-s puţine speranţe. El e doar cu numele”, afirmă Ion Dumitru, primar de Albota.
La fel stau lucrurile şi pe DN 1T, din Sălaj. Şoseaua nu a fost nici măcar pietruită, dar a primit totuşi titlul de drum naţional.
În total, România are 85.000 de kilometri de drumuri publice. Aproape jumătate din ele sunt însă pietruite. Puţin peste 40% dintre drumurile au deja durata de viaţă depăşită de anul trecut.