Testele pentru clasele a doua, a patra şi a şasea se dau deja din 2011, însă rezultatele au rămas deocamdată neanunţate. O mare greşeală, spun dascălii, pentru că elevii nu pot astfel evalua cât de bine au învăţat.
„Nota sau calificativul arată nivelul de atingere al performanţei şcolare. Copilul trebuie să-şi primească nota pentru evaluare”, spune Cornelia Popa Stavri, vicepreşedinte FSLI.
Până acum, testele au fost un proiect pilot, însă de anul viitor ele devin obligatorii. Nu toţi profesorii sunt de acord cu acest lucru, mai ales că perioada evaluărilor, spun ei, ar trebui devansată cu două luni.
„E oportună evaluarea în luna mai? Sau s-ar putea să fie mai bine într-o altă perioadă? Astfel încât să am timp să remediez deficienţele”, a explicat Cornelia Popa Stavri.
O altă problemă, spun profesorii, ar fi că testele îi pun pe elevi doar să mai înveţe pe de rost câteva lecţii, în loc să le stimuleze capacitatea a gândi pe cont propriu.
„Te trezeşti că jumătate din întrebări sunt prost gândite. Şi-ţi răspunde la o întrebare din asta un elev care e slab pregătit şi nu-ţi răspunde unul care e bine pregătit”, spune Cristian Hatu, specialist în politici publice în domeniul educaţiei.
O părere total diferită au însă oficialii din Ministerul Eeducaţiei.
„Evaluarea nu se face nici cu note, nici cu punctaj, nici cu calificativ. Ci se face pe baza acordării unui cod care reprezintă fie răspuns corect, fie răspuns parţial corect, fie răspuns incorect. Este vorba despre o evaluare pe bază de competenţe, nu este vorba de cunoştinţe aici”, spune Ştefania Duminică, secretar de stat pentru învăţământul preuniversitar.
Învăţătorii au pregătit câteva propuneri pentru minister, pentru a îmbunătăţi sistemul de evaluare. Decizia finală va fi anunţată odată cu publicarea metodologiei de examen.