Temele de vacanță, o necesitate sau o povară?
În vacanță şi nu prea. Unii profesori le-au dat copiilor multe teme pentru acasă. Fie că sunt în primul an de şcoală şi abia învaţă să scrie şi să citească, fie că deja sunt mari, cu toţii au intrat în vacanţă cu sute de exerciţii şi probleme de rezolvat.
Fetita se uită pe caiet și explică: „Aici trebuia să le termin de mult timp, mai am de făcut aici, să le fac, aici le-am făcut nu prea bine, am multe teme de făcut”.
Nereea Ispas e în clasa întâi. Abia ce a făcut cunoştinţă cu literele alfabetului şi cu problemele de matematică.
- Ai multe teme în vacanţă?
- Daaa, foarte multe, dar nu prea îmi place să fac, dar asta e viaţa, trebuie să fac temele ca să trec clasa, spune copila cu o maturitate neașteptată. La română îl am pe Ă, pe Â, adaugă ea.
Scrisul tremurat o dă de gol că se grăbeşte să iasă la joacă.
- Mă gândesc să le fac mai repede ca să vină prietena mea Daria mai repede. Câteodată mă joc şi după fac temele şi câteodata fac temele şi după mă joc, explică fetița.
- Dar ţi-ar plăcea să nu mai ai teme deloc?
- Mi-ar plăcea la nebunie!
În alte ţări, elevii sunt lăsaţi să fie copii. În timpul anului şcolar, le trebuie doar câteva minute ca să rezolve temele pentru acasă. Sau nu au deloc, cum se întâmplă în Finlanda.
Nici în Belgia copiii nu sunt încărcaţi cu exerciţii pentru acasă. Amalia Berceanu e în clasa a VII-a şi învaţă într-o şcoală din Bruxelles. Are tot trei săptămâni de vacanţă iarna, însă nicio temă de rezolvat.
- Profesorii nu ne-au dat teme, ne-au zis, doar dacă vrem, să citim jumătate din cartea asta. Deci, prima parte. Temele noastre nu sunt foarte lungi şi nu durează mult timp. De exemplu, două-trei exerciţii. Care pot fi rezolvate în doar câteva minute, ne explică Amalia într-un interviu pe Skype.
„În caieţelul nostru, aici sunt temele, iar aici scriem ce am făcut în ziua respectivă. Asta, de exemplu, a fost o temă la flamandă şi una la matematică”, ne arată adolescenta.
La noi, profesorii încă dau teme copiilor, convinşi că aceştia vor aprofunda astfel materia. Experţii invocă studii care arată exact contrariul.
„Cred că efectul lor asupra copiilor este chiar advers. În sensul că urăsc temele pentru că, în timpul vacanţei, în loc să se bucure de timpul acela liber, au de făcut teme. În vacanţe, în schimb, cred că elevii ar trebui să fie încurajaţi să citească. Şi părinţii, de asemenea, să citească cu ei”, spune Liliana Romaniuc.
Anul trecut, Ministerul Educaţiei a realizat un sondaj de opinie printre părinţi, profesori şi elevi despre temele pentru acasă. 80% dintre elevi şi părinţi consideră că temele sunt necesare, dar adesea sunt prea obositoare, consumă mult din timpul liber, iar copiii au nevoie de ajutor ca să le rezolve. Mai mult de jumătate dintre profesori au declarat că nu dau teme pentru vacanță.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News