Elevi care plantează roșii, castraveți și salată verde, scriu articole de presă sau cresc găini. Asta se întâmplă în câteva şcoli din Bucureşti.
Câțiva educatori și profesori cu viziune îi învață pe cei mici și ce nu este prevăzut în programa școlară. De exemplu, copiii unei grădiniţe din Bucureşti au avut ocazia să vadă cum se îngrijesc păsările.
Mihaela Moroş, director grădiniţă: „Foarte mulţi dintre ei chiar nu au văzut o găină vie sau nu au pus mâna pe o găină vie. Noi oricum vorbim la activităţi, avem planşe. imagini, colorăm, dar e altceva. S-a simţit vădit bucuria lor şi entuziasmul lor când au văzut găina şi au alergat-o.”
Găinile hrănite cu alimente organice produc cele mai sănătoase ouă și le oferă copiilor, pe lângă lecţia de responsabilitate, ocazia să mănânce sănătos.
Iniţiativa proiectului aparţine unor tineri antreprenori din Capitală, care închiriază găini.
Viorel Oatu, unul dintre iniţiatorii proiectului: „Noi vrem să ajutăm părinţii să privească educaţia şi altfel decât apelând la tehnologie sau să le propunem educatorilor să vadă şi altfel decât ce conţine programa şi de ce nu, hrănind o găinuşă ai ocazia de a petrece timp cu copilul tău sau ca educator.”
Alt proiect inedit se desfășoară la Școala Ferdinand. Elevii învaţă să fie... harnici. Iar primul pas pe care l-au făcut a fost să-şi amenajeze propria grădină cu... zarzavaturi şi plante aromatice.
Copil: “Am plantat roșii, salată, gălbenele, căpșuni care au început să se facă și mereu avem grijă de ele, le udăm.”
Ionut Bădica, asociaţia "România în tranziție": „Încercăm ca cei mici să pună răsaduri, să facă peturi, să planteze singuri, să crească singuri mâncarea.”
Violeta Dascălu, director şcoala gimnayială Ferdinand I: „Nu aveau nicio problemă să se murdărească, să pună semințe... am avut altă experiență cu udatul, am facut solarul... am plantat legumele care crescuseră în ghiveci.”
Cei care-i îndrumă spun că elevii au devenit mai responsabili şi mai receptivi.
Ionuț Bădică: „Rezultatele la învățătură cresc. Vin cu bucurie la școală. Și învață altfel la matematică, fizică și au respect pentru școală.”
O altă activitate extra curriculară este încurajată și la Școala Gimnazială Uruguay, din București. Câțiva elevi ambițioși și talentați au renunțat la joacă și s-au apucat să facă treburi serioase, de oameni mari. Ei au propria revistă la care scriu în fiecare lună.
Elev: „Scriem despre curiozități, construim talente, personalități, doriți să aflați și mai multe...”
Elev: „Păi mie mi-a plăcut un articol scris de mine despre ciuperca Manita Muscalia... Este o ciupercă roșie otrăvitoare, dacă o manânci ai delirații, nu e bine să o mănânci.”
Raluca Petrașcu, psiholog: „Pentru o bună dezvoltare fizică și psihică dar și socială este foarte bine să includem copilul în activitați extracuriculare. Acestea pot însemna: activități sportive, activități mai intelectuale, gen: şah, lecții de jurnalism, lecții de balet....Ne ajută foarte mult că învățăm să ne supunem unor reguli care nu sunt impuse de către familie și ulterior putem să descoperim care latura ne atrage mult mai tare."
Și exact ca într-o redacție, elevii fac ședințe de sumar. Fiecare jurnalist vine cu subiecte și cu unghiuri de abordare.
Florenţa Ionescu, profesor învățământ primar, clasa a III-a: ''Mi-aș dori să aud peste ani că dintre ei și-au ales această minunată meserie de jurnalist.”