În primul centru ştiinţific din România, copiii de peste 3 ani, dar şi tinerii pot învăţa chimia, biologia sau fizica prin experimente. Cum se formează fulgerele, electricitatea sau magnetismul sunt întrebări la care cei mici găsesc singuri răspunsul în laboratorul modern.
Alexandru Mironov: „Fizica doar cu creta pe tablă nu se mai poate în zilele noastre! Şi atrag atenţia că fizica românească este printre cele mai performante din lume. Noi nu spunem asta suficient de mult!”
Deşi studiile arată că elevii învaţă mai uşor cu ajutorul practicii, sălile de ştiinţe lipsesc în multe şcoli din România. Dacă în mediul urban instrumentele din laboratoare sunt piese de muzeu pe care copiii rar ajung să le atingă, la sate lipsesc cu desăvârşire.
Alexandru Mironov: „Şcoala în care intră este ca o maşină de tocat carne! Intră toţi pe partea asta, se învârte la manivelă şi cei care ies pe partea cealaltă ies toţi la fel. Poate că au idei extraordinare, poate că teoriile li s-au format în minţile lor mici şi pot fi valabile, dar dacă eşti obligat să gândeşti ca toţi ceilalţi...un loc ca acesta este şcoala ideală”.
Gabriela Ionescu, preşedinte de proiect: „Dincolo de joc, punându-şi întrebări "de ce se întâmplă lucrul acesta?" află şi cunosc mai multe. Şi vor învăţa despre elemente din zona de acustică, optică, mecanică, electricitate, magnetism, matematică”.
Alexandru Mironov: „Este o demonstraţie că dacă laşi copilul să gândească şi cu buricele degetelor, dacă îl laşi să fie curios şi să experimenteze o face imediat. Absolut toţi copiii au o genă a maşinii în creierul lor şi după aceea încearcă să îşi lămurească de ce se întâmplă fenomentul.
Patul fachirului este unul dintre cele mai îndrăgite experimente. Copiii sunt aşezaţi pe un pat cu 2000 de cuie.
Alexandru Mironov: „Cei mici au o perioadă de învăţare în viaţă care nu se întinde foarte mult: de la 12, 13 ani creierul se aşează şi până atunci e necesar să îl umplem cu toate cele. Mai ales să îl încărcăm cu mistere”.
Gabriela Ionescu, preşedinte de proiect: „Vreau să vă spun că am avut elevi de liceu care la teorema lui Pitagora au rămas pur şi simplu amuţiţi. De ce? Pentru că au zis "wow" e prima oară când înţeleg principiul acestei teoreme. Îl văd de data asta şi l-am înţeles şi mai bine”.
Proiectul „Casa experimentelor” aparţine unei asociaţii non profit din România şi până în luna iunie va fi cofinanţat prin fonduri venite din Elveţia. Acum, accesul este gratuit dar centrul are nevoie de donaţii cu ajutorul cărora să funcţioneze din vară.