Președintele Societății Române de Microbiologie, Alexandru Rafila, a spus că soluția mai potrivită pentru aplicarea celor trei scenarii privind revenirea la școală ar fi fost adaptarea lor la nevoile fiecărei unități școlare. Acesta a afirmat că, înainte ca școlile să-și reia activitatea, acestea ar fi trebuit să exerseze noile proceduri și să nu înceapă experimentarea după ce intră copiii la ore.
Întrebat dacă revenirea copiilor la școală se poate face în deplină siguranță, reprezentantul României la OMS, Alexandru Rafila, a declarat, la Digi24: „Sută la sută nu e complicat, e nerealist. Nu există o astfel de situație ideală”.
„Răspunsul nu poate să fie unitar, pentru că modul în care au reușit diversele unități școlare să se pregătească este foarte diferit. Dumneavoastră ați început cu o relatare despre lipsa grupurilor sanitare în foarte multe școli. Problema nu e numai că se duc la grupuri sanitare care sunt în afara școlii, problema e cum se duc, dacă sunt suficiente, dacă persoanele care îngrijesc și curăță școlile sunt antrenate să facă acest lucru și cred că acea idee care a fost luată în derâdere de către unii, de pilotare, adică de exersare a procedurilor înainte de începerea școlilor, cred că era foarte potrivită și să nu începem să experimentăm după ce intră copiii în școli”, a precizat Rafila.
El a explicat că aplicarea nediscriminatorie a celor trei scenarii, fără a ține cont de specificul fiecărei școli, “nu e cea mai fericită”.
„Trebuie să fim flexibili. Chestiunea asta cu împărțirea în zone galbene și verzi, sau roșii trebuie să fie adaptabilă fiecărei școli. Nu contează numai numărul de cazuri care se înregistrează într-o anumită localitate, incidența aceea acumulată din ultimele două săptămâni, contează școala cum este din punct de vedere al spațiilor, al condițiilor igienico-sanitare, al numărului de elevi din fiecare clasă.
Cred că e normal ca în zonele verzi, unde înghesuiala e prea mare, să aplici pentru un scenariu hibrid, în zonele galbene, unde numărul de elevi din clasă este mic, să poți să mergi pe un scenariu similar zonei verzi.
Această aplicare nediscriminatorie, ținând cont doar de criteriul incidenței cumulate, nu e cea mai fericită și cred că ar putea să fie reevaluată în următoarele săptămâni, ținând cont de condițiile pe care le oferă fiecare școală și de numărul de elevi din fiecare școală.
Una este, de exemplu, într-o zonă cu scenariul galben să lucrez alternativ la copiii din clasele gimnaziale în două serii, dacă în clasă sunt 36 de copii, și altă situație dacă în clasă sunt 15 copii, cum de exemplu este în foarte multe școli din mediul rural. Acolo nu e nevoie să vină alternativ, poate să vină permanent la școală, pentru că sunt puțini copii.
Chestiunile astea trebuie foarte bine reglate, dar din păcate prevederile din actele normative actuale nu menționează explicit această posibilitate de adaptare a programului școlilor ținând cont de condițiile pe care le oferă școala în mod strict și lucrul ăsta generează fie neînțelegeri, fie tensiuni, fie imposibilitatea asumării unor măsuri de către conducerea școlilor”, a declarat Alexandru Rafila.
Redactor: Alexandru Costea