La final de an, Ministerul Educaţiei ia măsuri pentru reducerea abandonului şcolar, fenomen în creştere, în ultimii ani. Profesorii care predau în şcoli din medii defavorizate şi depun eforturi pentru a ţine copiii în şcoală vor avea şanse mai mari pentru a primi gradaţia de merit, ceea ce înseamnă 25% din salariu, bani acordaţi timp de cinci ani.
Jumătate din cei aproape 500 de elevi care învaţă la Şcoala Sfinţii Voievozi, din Bucureşti, provin din medii defavorizate. Copii din familii modeste, care cu greu îşi permit rechizite şi haine sau cu părinţi care nu mai văd rostul şcolii. Cu toate acestea, de cel puţin patru ani, abandonul şcolar este zero.
„Ce am făcut? Am muncit mai mult cu ei. Cum? Prin programă adapatată şi chiar prin ore suplimentare. Asta în legătură cu partea de cunoştinţe, de teorie, dar ei fiind din medii defavorizate au carenţe de comportament în societate. Am avut diverse activităţi cu organizaţii neguvernamentale. Programele care se fac sunt cele în cadrul sistemului „Şcoala după şcoală”, de la lecţii, până la cursuri de teatru, de dans fără bani. Ca să poată să ajungă şcoală, în primul rând trebuie să convingem părinţii. Părinţii nu vor să îi trimită la şcoală pentru că nu au cu ce îi îmbrăca, cu ce îi încălţa. Cu ajutorul colegilor, am reuşit să depăşim şi acest impediment. Prin cadouri, de Crăciun sau de Paşti”, a explicat Daniela Voinea, directoarea Școlii numărul 1.
Începând de anul şcolar viitor, profesorii care fac eforturi pentru reducerea abandonului şcolar, vor avea şanse mai mari pentru a primi gradaţia de merit. Adică 25% din salariul de bază lunar, acordat timp de cinci ani.
„Efortul unui profesor care lucrează zi de zi cu un copil cu o situaţie materială nu foarte bună, cu o familie care nu valorizează educaţia şi care nu înţelege foarte bine rolul educaţiei, e foarte mare. Efortul e foarte mare să îl aducă, de exemplu, de la cinci la șapte”, a precizat purtătoarea de cuvânt a Ministerului Educației, Mirabela Amarandei.
Actul normativ semnat de ministrul Educaţiei nu precizează ce fel de acte sunt necesare la dosar.
„Problema va fi de contabilizare. Cum dovedim că am făcut, pentru că noi de obicei facem şi nu prea ne punem problema că ar trebui nişte documente din care să rezulte ceea ce am făcut”, a explicat directoarea Daniela Voinea.
„Cred că într-un fel sunt necesare şi unele verificări asupra documentelor pe care profesorii le ataşează la dosar, dar e şi o schimbare de mentalitate”, a adăugat purtătoarea de cuvânt a Ministerului Educației.
Abandonul şcolar este un fenomen din ce în ce mai îngrijorător. România şi-a asumat în faţa Uniunii Europene să reducă abandonul şcolar la 10% până în 2020. Doar că în loc să scadă, rata abandonului a crescut în ultimii ani. De la 17%, cât era în 2013, a ajuns la 19%, anul trecut.
Ministerul Educaţiei poate acorda gradaţii de merit doar pentru 16% din totalul profesorilor din România.