Metodă inedită de predare în şcolile din România
V-ați imaginat vreodată o școală în care în locul profesorilor să fie roboței simpatici și care să îi încurajeze pe copii să își descopere pasiunile? Acest tip de predare este prezent și în câteva unități de învățământ din România. Totul este posibil cu ajutorul unor jocuri și aplicații digitale care se potrivesc mănușa pentru cei din generația nativilor digitali.
Gabriela are șapte ani și este elevă în clasa I. Înainte de a învăța să scrie și să citească a descoperit pasiunea pentru gadgeturi. Le butonează mai bine decât mulți dintre adulți. La fel o fac și colegii ei de clasă. Cu toții fac parte din categoria nativilor digitali.
Aplicațiile sunt ca o lume pe care copiii o pot descoperi în fiecare zi.
Dezvoltatorii de software au încercat să țină pasul cu preferințele celor mici și în fiecare lună lansează câteva zeci de aplicații și jocuri, care pot rula pe calculatoare, laptopuri, tablete și telefoane mobile. Aproape jumătate dintre ele îi ajută pe elevi să învețe limbi străine, le arată cum se rezolvă cele mai complicate probleme de matematică sau le testează cultura generală. Dacă sunt alese cu atenție, aceste aplicații îi pot învață pe cei mici cam tot ceea ce profesorii predau la școală.
Alex Mălureanu, cofondator companie de software educaţional: „Copiii se focalizează pe distracție. Ajungi la școală, iei notițe, te duci acasă, rezolvi temele și apoi începe timpul tău. Nu mai este mamă și tată care să te preseze. Atunci este timpul tău liber, ai scăpat de lucrul plictisitor, cum ar fi tema...Wow, tema... școala și pot face ce vreau! Ei, gândește-te ce ar fi să iei componența aceea megafinisată de la jocurile normale, din industria de divertisment și să o fuzionezi cu concepte educaționale. Noi asta încercăm să facem, o unire a industriilor complet separate.”
Dezvoltatorii aplicațiilor, dar și experții în educație susțin că acest tip de învățare se potrivește perfect generației nativilor digitali.
Alex Mălureanu: „Înveţi mai repede, reții mai mult informația și o faci și într-un mod relaxat, atractiv, care are logică pentru creier. Nu stai așa și acum zici: să memorez propoziția asta și asta... Și tot așa!”
Claudia Matache, profesor: „Le dezvoltă foarte mult abilitățile cognitive, gândirea în mod special. Atenția, chiar și creativitatea este stimulată.”
Alin Chiriac, reprezentant companie de software: „Tableta sau o lecție interactivă îl ajută pe copil să vadă o idee în ansamblu . Îl ajută să aibă mai multe perspective asupra aceluiași lucru care i se predă. Dacă mergem pe un stil de predare clasică atunci predarea este liniară, cumva ce vede în carte, atunci aia e. Nu are capacitatea de a se duce imediat să vadă și un video. Să citească și critici pe bază acelui subiect. Să vadă imagini referitoare la acel subiect.”
Alex Mălureanu: „Totul se bazează pe conexiuni logice pe care poate creierul să le facă natural.”
Alin Chiriac: „Astăzi toți copiii învață mult mai ușor vizual. Deci dacă văd exemplificat vizual un concept ce altfel e dificil de învățat le e ușor.”
Elev: „Aceste aplicații sunt atât de bune și te fac să înveți atât de multe.”
Dacă în România acest tip de educație este abia la început, în țările din vest se acordă o atenție sporită studiului bazat pe aplicațiile digitale .
Alin Chiriac: „În țări precum Olanda există Steve Jobs School, în care copiii încă de la grădiniță învață să folosească tabletă și lecțiile care se predau se predau exclusiv cu ajutorul unui Ipad.”
Claudia Matache: „Aici sunt două curente, părinți care încurajează chiar prea mult latura aceasta tehnologică, practic lăsând copilul prea mult în față calculatorului, ceea ce iarăși nu e bine. Și părinți care vor în mod special metodele clasice de predare. Părerea mea, după ce am experimentat ambele tipuri, că o îmbinare, o măsură în tot ceea ce facem, ar fi variantă optimă.E clar că în ziua de azi, cu generațiile de copii nu mai poți lucra doar cu cartea, caietul, tabla și caietul.”
Dincolo de avantaje, aplicațiile prezintă și riscuri, Dacă sunt folosite necorespunzător!
Alin Chiriac: „Vorbim de ordinul zecilor de mii de aplicații.”
Ștefan Tănase, expert în securitate informaţională: „Infractorii cibernetici se folosesc de faptul că mulți utilizatori, mai ales cei tineri, tind să descarce aplicații de pe site-urile de torente, pentru a nu fi nevoiți să plătească. De exemplu, pentru un pachet de 100 de jocuri gratuite, care în mod normal ar costa o sumă importantă de bani.”
Ștefan Tănase: „În momentul în care telefonul sau tableta este infectată cu un virus sau troian, practic acel virus va avea acces total asupra device-ului. Ce înseamnă asta? Înseamnă că practic oferă posibilități nelimitate atacatorului, de la a deschide de la distanță cameră web, până la a trimite mesaje către numere cu suprataxă. Dacă de pe acel terminal sunt făcute inclusiv tranzacții bancare, acestea sunt și ele în pericol.”
Dacă vrem să ținem pasul cu ceea ce petrece în țările cu cele mai bune sisteme educaționale din lume atunci școala trebuie să se împrietenească cu tenhologia. Copiii au făcut-o deja, iar statisticile vin să confirme acest lucru. În România sunt mai multe locuințe conectate la internet, decât cu grupuri sanitare.
Alin Chiriac: „Eu cred că tehnologia se impune şi învățământul nu are ce face, trebuie să se adapteze.”
Sursă: Digi24
- Etichete:
- metode de predare
- elevi romania
- aplicatii scoli
- invatamant gadgeturi
- aplicatii educationale
- jocuri educationale
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News