România are cele mai mari discrepanțe în ceea ce privește rezultatele elevilor din școala primară în relație cu finanțarea publică per elev, care este cea mai mică. Datele au fost analizate dintr-un set de mai multe țări din UE dar și din afara Uniunii. Raportul privind echitatea în educația școlară în Europa a fost publicat de Comisia Europeană și analizează mai multe date din ani diferiți.
Peste 40% dintre elevii români de peste 15 ani, conform datelor din sondajul PISA din 2018, au rezultate slabe la citire și matematică. Un procentaj de peste 40% au îregistrat și Bulgaria, Albania, Bosnia și Herțegovina, Muntenegru și Macedonia de Nord. Elevii de 15 ani din Cipru stau la fel de prost la capitolul citire.
România se află la mijlocul clasamentului în ceea ce privește legătura dintre caracteristicile mediului de acasă și numărul de cărți prezente raportat cu performanțele elevilor de 15 ani la citire și matematică, conform datelor din 2018.
România stă cel mai slab la cheltuielile per educația unui elev/student exprimate în relație cu puterea de cumpărare, potrivit datelor Eurostat de la începutul anului.
Conform datelor din 2016, România se află printre țările cu cele mai mici cheltuieli personale din totalul cheltuielilor publice în educație.
Nivelurile de segregare academică și socială sunt relativ crescute în Cehia, Germania, Austria, România, Slovenia și Turcia.
Discrepanțele în reușitele școlare ale elevilor români din educația primară sunt cele mai mari dintre țările analizate în relație cu finanțarea publică per elev, care este cea mai mică (vezi grafic).
România are și a doua cea mai lungă vacanță de vară dintre țările din Europa analizate în raport și de asemenea un număr de zile școlare relativ scăzut, 168. Albania are cele mai puține zile de școală (156) și 76 zile de vacanță de vară. Elveția și Marea Britanie au cele mai scurte vacanțe de vară, de 35, respectiv 40 de zile iar elevii învață 190, respectiv 195 de zile în aceste țări.
Raportul analizează 42 de sisteme de educație europene din 37 de țări europene și identifică politicile și structurile care conduc la niveluri mai ridicate de echitate în ceea ce privește performanțele elevilor.
“Raportul evidențiază diferențele mari dintre țări în ceea ce privește combaterea inegalității în educație și indică o serie de modalități prin care autoritățile pot îmbunătăți echitatea în școală. Mai multă echitate are scopul de a rupe legătura dintre rezultatele educației și mediile socioeconomice. Aceasta include furnizarea de servicii de înaltă calitate de educație și de îngrijire a copiilor preșcolari pentru toți copiii și asigurarea faptului că tinerii și copiii beneficiază de sprijinul de care au nevoie pe întregul lor parcurs educațional”, arată un comunicat al Comisiei Europene.
Editor : Alexandru Costea