Liceele la care niciun elev nu a luat Bacalaureatul anul acesta nu mai pot înființa clase de a IX-a anul viitor. Într-un ordin de ministru care a apărut deja în Monitorul Oficial este prevăzut clar că unitățile de învățământ în care niciun absolvent de liceu nu a promovat sesiunea de vară a examenului de bacalaureat nu mai pot propune cifre de școlarizare pentru clasa a IX-a pentru anul viitor.
În această situație sunt 43 de licee din 23 de județe. Câteva exemple: Liceul Tehnologic Auto Curtea de Argeș, Liceul Tehnologic Drobeta Turnu Severin, Liceul Tehnologic din Turnu Măgurele.
Situația pe județe a liceelor unde niciun elev nu a luat bacalaureatul în sesiunea de vară
Cele mai multe licee unde rata de promovare la Bacalaureat a fost zero în această vară sunt în județele Harghita și Maramureș, cu câte patru unități de învățământ.
O măsură asemănătoare a mai fost dezbătută și în anii trecuți. Mai exact, metodologia din 2011 prevedea ca liceele care aveau sub 15% rată de promovare la examenul maturității să primească pentru clasa a IX-a un plan de școlarizare diminuat cu cel puțin o clasă.
Ecaterina Andronescu, la Digi24: „Cred că este o măsură potrivită”
Fostul ministru al educației, Ecaterina Andronescu, a declarat la Digi24 că personal, ca ministru, nu a luat niciodată o asemenea măsură, dar crede totuși că este o măsură bună și potrivită, pentru că „nici profesorii din aceste licee nu au depus strădaniile necesare pentru ca elevii pe care i-au pregătit pe durata liceului să poată promova examenul de bacalaureat. E ca și cum noi îi primim la liceu, ei fie au decalaje majore, fie nu se străduiesc nici în liceu și noi îi amăgim că sunt absolvenți de liceu și iată, pregătirea lor nu e satisfăcătoare”, a comentat Ecaterina Andronescu.
Măsura nu îi va afecta, totuși, pe profesori, a explicat Ecaterina Andronescu. Desființarea claselor de a IX-a la liceele unde promovarea la BAC a fost zero nu va duce la șomajul profesorilor. Acești profesori vor preda la școlile profesionale. Aceste licee, în loc să aibă clasa a IX-a de liceu, vor avea clasa a IX-a de profesională, a explicat fostul ministru.
„Pornim de la următoarele premise: nu toți copiii au tot felul de abilități. Poate copiii aceștia care nu promovează examenul de bacalaureat nu au abilitățile de a învăța mai ales componenta teoretică, poate au mai multe competențe și abilități practice. De ce să nu-i îndemnăm spre o meserie? Să fii un meseriaș foarte bun nu e nicio rușine, dimpotrivă, cred că merită un meseriaș bun respectul întregii societăți”, a explicat fostul ministru al educției.
Întrebată de unde să știe copilul, la sfârșitul clasei a VIII-a, dacă va fi în stare să treacă examenul de bacalaureat de peste patru ani, Ecaterina Andronescu a arătat că majoritatea acestor elevi provin din rândul celor care iau sub 5 la Evaluarea Națională, ceea ce este o dovadă că nu pot să facă față.
Anul trecut și anul acesta stăm mult mai bine la școlile profesionale, mai spune Ecaterina Andronescu. Companiile sunt mult mai interesate de școlile profesionale și sunt dispuse să intre în parteneriate cu inspectoratele și cu școala respectivă, să formeze clase de învățământ dual. Învățământul dual devine mai atractiv și pentru elevi și familie. Statul plătește o bursă și vine și agentul economic. Un elev de la o școală duală primește lunar 400 de lei, plus alte avantaje și are siguranța unui loc de muncă la sfârșitul școlii profesionale, a explicat fostul ministru al educației.
Ecaterina Andronescu mai spune că după evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, cadrele didactice trebuie să fie atente și trebuie să discute cu părinții acelor copii în cazul cărora se constată decalaje mari față de nivelul general. Dacă aceste decalaje nu pot fi recuperate până la clasa a VIII-a, acești copii trebuie îndrumați către învățământul profesional.
Editor: Luana Păvălucă