Actorii Teatrului Mic din Capitală s-au gândit să le întindă o mână de ajutor elevilor care vor da anul acesta examenul de bacalaureat și să le apropie materia de examen prin actorie. Adolescenții vor învăța operele importante pentru BAC direct de pe scenă. Prima lecție? „O scrisoare pierdută” de IL. Caragiale.
Educație prin teatru. Aceasta este propunerea actorilor pentru elevii care vor susține examenul de bacalaureat. Proiectul, aprobat de Inspectoratul Școlar al Municipiului București, constă într-o serie de spectacole-lectură menite să readucă în atenția adolescenților autori precum I.L. Caragiale, Camil Petrescu sau Marin Preda.
Gabi Costin, actor: „Nu știu cât ar vrea ei să citească de unii singuri. Ooo, dialog, dialog, dialog și-atunci să se sperie, dar cumva, dacă ar auzi porțiuni, fragmente, să își dea seama de: „Aa, stai un pic, că se citește chiar ușor. Ahh, dar uite, chiar este comic, aah...”. Și poate să-i stârnești să citească toată opera lui Caragiale. Opera, măcar Scrisoarea pierdută.
Andreea Grămoşteanu, actriță: „Cumva am încercat să-i aducem mai aproape față de cel puțin, să spunem, față de materia de bacalaureat. Măcar să vorbească despre asta. Adică măcar să aibă un topic de discuție între ei, dincolo de Facebook, Twitter sau mai știu eu ce alte aplicații”.
Ideea pare să aibă succes. Iată ce spun beneficiarii acestui program:
Gheorghe Andreea, elevă: „Mi se pare un plus pentru liceu și pentru educația noastră. Pentru că nu cred că merge nimeni din generația mea constant la teatru, nici eu, care sunt pasionată de asta”.
Alexandra Belgun, elevă: „Este mult mai ok să înțelegem materia prin teatru, piese, la școală”.
„Cred, poate, că e doar un început, dar sănătos, ar fi, poate, s-avem un teatru numai cu... teatru din manual, cumva, să ai numai din programă. Dacă nu reușesc să citească și e mare păcat că nu se citește foarte mult, să-i... măcar, nu știu, să-i inciți într-un fel”, spune actorul Gabi Costin.
În anul școlar 2016-2017, doar 61,88% din cei aproximativ 123.000 de elevi care au dat examenul maturității au promovat. Cauzele, cred liceenii, sunt numeroase. Una dintre ele este programa școlară învechită și mult prea încărcată.
„Programa școlară la limba română este foarte bazală, în ziua de astăzi, adică învățăm un eseu dat, nu ne pune cu nimic imaginația la încercare”, spune Andreea Gheorghe.
„Noi suntem mult mai atrași de lucruri mult mai actuale, mai moderne. Ne este greu să citim operele și să le înțelegem, în primul rând. Și avem nevoie de mai mult timp pentru a înțelege fiecare operă”, arată Lalu Diandra.
„Deoarece la școală avem un număr strict de lecturi și sunt lecturi destul de vechi, se citesc destul de greu, din cauza arhaismelor”, completează Andreea Gheorghe.
„Un factor care a contribuit la pierderea interesului pentru lectură este tehnologia, care a apărut în viața tinerilor și inevitabil și-a lăsat amprenta asupra felului de a gândi al acestora”, explică Patricia Constantin, elevă.
Generația Z are însă un atu față de generațiile trecute.
„Față de noi, adică generația mea cel puțin, care când eram clasa a XII-a... ei sunt, sunt mult mai curajoși. Sunt mult mai avizi de interacțiune și cu opinii mult mai pertinente decât aveam noi atunci, noi eram mult mai... mult mai timizi în a isca discuții și a pune întrebări”, spune actrița Andreea Grămoșteanu.
„Trăim acuma într-o perioadă în care informația e la putere, e peste tot, trebuie numai să vrei s-o culegi”, arată și actorul Gabi Costin.
Aflați față în față cu viața de „oameni mari", tinerii caută soluții. Atât în ei, cât și în profesori.
„În primul rând este nevoie de perseverența elevilor, depinde foarte mult de fiecare elev. Nu cred că există o rețetă specială pentru a promova bacalaureatul”, spune Patricia.
„Cred că trebuie îmbunătățită relația profesor-elev, noi avem nevoie de înțelegere. Timpul pentru noi nu mai este suficient”, punctează Diandra Lalu.