Învăţătorii îşi vor încuraja elevii să ceară explicaţii în timpul orelor şi să nu se teamă că se fac de râs în faţa colegilor.
„Este foarte important ca şi acasă lucrurile să fie similare. Dacă acasă va primi sancţiuni pentru greşelile pe care le face şi nu va fi încurajat să încerce din nou până când îi iese, atunci cu siguranţă va intra într-o stare de tensiune”, spune psihologul Cristina Fulop.
Elevii de nouă ani va trebui să înţeleagă, printre altele, şi cărțile celebrului fizician american Stephen Hawking despre Univers sau teoria Big Bang-ului. Nu va fi un efort prea mare pentru copii. Dovadă, volumele cu informaţii adaptate vârstei copiilor au avut vânzări record în toată lumea şi au fost traduse în 37 de limbi.
„Elevii au acces la informaţie mai mult decât până acum şi sunt foarte curioşi. Şi atunci trebuie să venim în întâmpinarea acestor curiozităţi şi să le recomandăm acea lectură potrivită vârstei lor”, spune Cornelia Popa Stavri, vicepreședintele FSLI.
„Un asemenea text este ofertant. E interesant. Trăim, totuşi, în secolul XXI”, spune Sofia Dobra, autor de manuale.
Dacă plusurile sunt evidente, specialiştii atrag atenţia şi asupra unor lucruri care dispar din programa de studiu.
„Se renunţă completamente, de exemplu, la problemele de ortografie, ceea ce este destul de grav. Clasele mici puneau bazele unei scrieri corecte, măcar pentru problemele elementare”, spune Sofia Dobra.
Nu în ultimul rând, problema manualelor pentru clasele a III-a şi a IV-a rămâne sub semnul întrebării, după experienţa cu abecedarele care nici acum nu au ajuns pe băncile bobocilor.
„Putem să demarăm lictaţiile, nu putem, le vom demara zilele acestea în regim de urgenţă”, spune Sorin Cîmpeanu, ministrul Educaţiei.
Ministrul Educaţiei vede ca soluţie crearea unei noi legi pentru achiziţia de manuale, astfel încât cărţile să fie gata până la începutul anului şcolar.