În sala de joacă a secţiei de pediatrie a Institutului Oncologic Bucureşti, copiii bolnavi merg la cursuri prin bunăvoinţa unor profesori voluntari.
„Am discutat că fac şcoală şi aici şi cum aş merge normal. Ar fi bine să fie programul ăsta mai răspândit în mai multe spitale sau secţii”, spune Iliuţă Pop.
„E o lecţie de viaţă şi pentru noi şi adevărul e că, de multe ori, şi noi ne întrebăm cum rezistăm”, mărturisește Lucia Ştirbu, profesoară de limba română.
Ea este unul dintre profesorii care, în urmă cu trei ani, în Bucureşti, au pus bazele şcolii din spital. Educaţia elevilor internaţi se bazează pe voluntariat.
„Abandonul scolar în rândul copiilor bolnavi de boală cronică era foarte ridicat pentru că nu se mai... după 2, 3 luni și 4 chiar nu ai cum să recuperezi”, explică Lucia Ştirbu.
Cifrele arată că numai în Capitală, anual, 250 de copii au nevoie să-şi continue studiile în spital. De multe ori, părinţii au fost cei care au cerut sprijin din partea statului pentru a le oferi celor mici şansa la o viaţă cât de cât normală.
„Chiar din anii 2005-2006 au fost copii care au cerut să se pregatească pentru examenele naţionale”, spune Mihai Benchea, coordonator al proiectului „Şcoala de Spital”.
A trecut un deceniu de atunci şi nimic nu s-a schimbat în politica Ministerului Educaţiei. Chiar dacă, potrivit legii, fiecare copil care stă internat mai mult de o lună are dreptul la un ajutor instituţionalizat pentru continuarea studiilor, aproape niciodată nu s-au găsit bani.
Aşa că lucrurile s-au mişcat doar acolo unde autorităţile nu s-au mulţumit cu răspunsul convenţional de la centru şi chiar au făcut eforturi să găsească soluţii, chiar la limita legii. Inspectoratele şcolare din Sibiu şi Oradea au găsit bani de la autorităţi locale şi de la sponsori.
În Bucureşti, un program similar ar putea demara peste două luni.
„Vom folosi profesorii de la o şcoală din apropierea spitalelor, fie că vom găsi soluţii la plata cu ora sau la cumul. Există voinţă”, susține Marian Banu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar al Municipiului București.
Mai rămâne de rezolvat echivalarea notelor. Deocamdată, fără profesori din sistemul de stat care să le predea bolnavilor, valabilitatea evaluărilor făcute de voluntarii fundaţiilor care se ocupă de elevii-pacienţi rămâne la alegerea fiecărei şcoli.