Cristina Tunegaru, profesoară de limba română, explică pe Facebook cum este posibil ca după contestație să ajungi de la nota 6 la 10?
,,Iată cum se desfășoară o zi de corectare la examenele naționale:
La 7:30 profesorii se prezintă la centrul de corectare. După multă muncă administrativă, primesc lucrările spre prânz. Se corectează în perechi, fiecare profesor știe cine este jumătatea lui. Atmosfera e de grabă, agitație, presiune. După ce se corectează prima mână, fiecare pereche face schimb de lucrări. Teoretic, fiecare profesor trebuie să corecteze și mâna a doua. Uneori, mâna a doua se concretizează în copierea borderoului de la coleg. Adică profesorul care ar trebui să dea a doua notă abia dacă se mai uită pe lucrare și are încredere totală în colegul său.
După ce ambele corecturi sunt realizate, se merge la inspector pentru predarea lucrărilor. Tot atunci are loc și confruntarea. În cazul în care cei doi au corectat individual, fără să copieze borderouri, și apar diferențe mari, mai mari de un punct, inspectorul le cere să se hotărască, să decidă nota. Atunci, inspectorul se retrage cu privirea și cei doi profesori modifică borderourile (scrise strategic în creion), astfel încât diferența de punctaj între cele două corecturi să fie acceptabilă. Fără să se mai uite pe lucrare, fără să discute aplicat, stabilirea notelor finale se face la masă cu inspectorul, în câteva secunde, cu radiera și creionul, direct pe borderou.
Imaginați-vă: dacă prima mână a dat nota 6 pe o lucrare de 10 și a doua mână nici nu s-a uitat pe lucrare, nota 6 devine nota finală. Deși profesorii corectori semnează fiecare lucrare, ei nu poartă niciun fel de responsabilitate, în afară de aceea morală care poate trece în plan secund, când tot ce îți dorești e să scapi mai repede.
Situație incredibilă: Mai multe note au fost chiar și cu 4 puncte mai mici decât ar fi meritat în mod normal
Situație incredibilă într-o localitate din județul Gorj. Mai multe note primite la Evaluarea Națională au fost chiar și cu... atenție... 4 puncte mai mici decât ar fi meritat în mod normal. De pe urma greșelilor de punctare, elevii au fost singurii care au avut de suferit. O fată, a făcut chiar o semipareză când a văzut că a obținut numai 6, pe o lucrare notată după contestație, cu 10.
Rezultatele Evaluării Naționale par la fel de neobișnuite precum a fost și examenul. După contestații, diferențele între note au fost, în unele cazuri, foarte mari. În județul Brașov, unele lucrări la Limba Germană au primit cu 4 puncte în plus, la a doua corectare. De asemenea, sunt diferențe la matematică. Un elev care a primit inițial nota 6 a obținut 10 după contestație.
Editor web: Liviu Cojan