Sumele alocate învăţământului preşcolar la nivel european reprezintă puţin peste 0,5% din PIB. Însă, în timp ce toate ţările europene alocă din ce mai mulţi bani, România şi Polonia sunt singurele în care aceste cheltuieli au fost reduse.
Sumele alocate învăţământului preşcolar
România: 0,35% din PIB
Republica Cehă: 0,5% din PIB
Ungaria: 0,7% din PIB
Bulgaria: 0,92% din PIB
Danemarca: 1% din PIB
Media UE 0,52% din PIB
Cei mai afectaţi sunt copiii din mediul rural şi copiii romi. Florin are 6 ani şi, până de curând, nu a mers nici o zi la grădiniţă. După ce l-a adus pe lume, mama lui a plecat la muncă în Grecia. Băiatul a fost crescut de matuşa lui, Elena, care avea doar 12 ani când l-a primit în grijă.
„Treptat, aşa cum vezi că creşte, creşte şi greutatea. Greutatea de-al educa cel mai bine, de a-i da o moralitate bună. Aşa încât, dacă iese în lume când se face mare, lumea să-l respecte, nu să-l arate cu degetul”, a spus Elena Stativă, mătuşa lui Florin, în vârstă de 19 ani.
Florin a reuşit să meragă la grădiniţă cu doar câteva luni înainte să înceapă şcoala. L-a ajutat asociaţia "Salvaţi Copiii" care de trei ani asigură funcţionarea unor grădiniţe estivale pentru copiii din medii defavorizate. Rudele recunosc că au fost încântate de faptul că Florin primea în fiecare zi mâncare la grădiniţă.
Ca să meargă la şcoală, un copil are nevoie de o mâncare caldă, de un set de rechizite şcolare, de haine, dar şi de produse igienico-sanitare. Toate acestea, într-un an, pe părinţi i-ar costa mai mult de 400 de euro.
Din lipsa banilor, peste 70% dintre copiii romi nu sunt înscrişi în învăţământul preşcolar. Studiile arată, însă, că o dată ajunşi într-o sală de clasă, cei mici vor continua să vină la şcoală.
„În 2012 am făcut o monitorizare a lor să vedem câţi au mai rămas în învăţământul de masă şi 88% dintre ei au finalizat cu rezultate bune şi foarte bune. Avem părinţi care, în urma acestui proiect, prin faptul că copiii au continuat şi vin la grădiniţă, ei la rândul lor s-au înscris la şcoală în programul 'A doua şansă'”, a spus Cristina Tănase - manager de proiect în Asociaţia "Salvaţi Copiii”.
În urmă cu o lună, ministrul Educaţiei spunea că ia în calcul varianta ca învăţământul să fie obligatoriu de la trei ani. În acelaşi sens, un studiu al Comisiei Europene arată că în clasele primare au rezultate mai bune la matematică cei care au mers cel puţin un an la grădiniţă.