Cât contează nota 10 în viaţă?
În România, dacă iei 10, înseamnă că înveţi foarte bine. În Germania eşti cel mai fericit când iei 1. În Cehia, nota 5 este pentru cei mai pregătiţi elevi, în timp ce, în Danemarca, dacă înveţi bine ai şanse să iei calificativul....13! Adică fiecare ţară are sistemul său de notare! Dar oare în ce măsură ne ajută notele să avem succes în viaţă? Experţii în educaţie îi sfătuiesc pe părinţi să nu ne mai trimită la şcoală pentru 10, pe linie!
Dacian Cioloş: „Nu căutaţi doar notele de 10. Să nu căutaţi neapărat doar note bune! Să căutaţi să asimilaţi şi să înţelegeţi ceea ce învăţaţi!”
Şerban Iosifescu, director ARACIP România: „Acum, toţi părinţii doresc note foarte mari, sunt dispuşi să facă orice, inclusiv să dea mită, pentru ca copiii să ia note mari la şcoală”.
Anca Boalcă, psiholog: „Mersul la şcoală nu înseamnă vânatul unor note. Mersul la şcoală înseamnă o experienţă de viaţă pentru copii”.
Zilnic, peste 3,5 milioane de elevi merg la şcoală. Unii de plăcere, alţii din obligaţie.
Există o categorie aparte numită...vânătorii de 10.
Simona Spirescu, învăţătoare: „Cred că nu este rău să luăm 10 la şcoală, dar importantă nu este nota în sine!”
Şerban Iosifescu, director ARACIP România: „Nu este important să ai 10 pe linie, pentru că omeneşte eu zic că nu este posibil. Nu putem fi la fel de buni la absolut orice. Nu putem fi buni scriitori, nu putem fi buni matematicieni, buni pictori şi în acelaşi timp şi campioni olimpici la atletism, de exemplu”.
Lucian Mândruţă, realizator Digi FM: „Nota 10 este un mic război pe care tu, în calitate de soldat al notelor îl porţi în fiecare zi cu profesorul şi câteodată şi cu ceilalţi elevi. Trebuie câştigat! Zecele trebuie câştigat. (…) Nu iei 10 pentru că mai tarziu o să te îmbogăţeşti din asta. Iei 10 ca să fii fericit atunci. Şi în acel moment contează”.
În România, sistemul de notare este de la 1 la 10. În alte ţări, ca Cehia sau Slovacia de pildă, nota maximă este 5. În Austria şi Germania 1 este cel mai bun calificativ. Este însă nota cel mai bun barometru pentru monitorizarea performanţelor unui elev?
Şerban Iosifescu, director ARACIP România: „Dacă facem mediile noi adunăm mere cu pere. O medie de absolvire rezultă din adunarea notelor la matematică, cu nota la muzică cu cea de la fizică...şamd. Dacă media generală de absolvire este 8,37, să zicem...ce îmi spune mie ca părinte şi ca beneficiar, despre ce ştie, ce poate, ce vrea copilul respectiv. Practic, nu îmi spune nimic”.
Experţii în educaţie le recomandă elevilor să nu meargă la şcoală doar pentru note bune. Adevărata motivaţie ar trebui să fie dezvoltarea deprinderilor de comunicare, de ascultare, să lucreze în echipa şi să asimileze informaţii care să le asigure un nivel mediu de cultură generală.
Violeta Dascălu, director la Şcoala Ferdinand: „I-am întrebat cu ce gânduri au venit în clasa a V-a şi toţi mi-au spus că vrem note mari şi să luăm premiul I. Şi la sfârşit am zis, Doamne, simt că ceva nu este în regulă cu noi. Erau foarte surprinşi când le-am spus că ceva nu e în regulă. Şi ei s-au uitat aşa îndoiţi...Spuneţi-mi, este gândul vostru sau aţi auzit în jurul vostru? Şi au spus cinstit, păi aşa mi-au spus părinţii.”
Dacă notele nu ar trebui să reprezinte principala motivaţie pentru elevii care merg la şcoală atunci de ce tot mai mulţi părinţi pun presiune pe propriii copii, să ia doar 10? Este întrebarea la care mulţi profesori, sociologi şi psihologi încearcă să găsească un răspuns.
Violeta Dascălu, director la Şcoala Ferdinand: „Nu este deloc corectă, este chiar dăunătoare şi acel părinte ori a fost el un luptător sau i s-a imprimat asta, ori a fost forţat să facă asta”.
Anca Boalcă, pshilog: „În momentul în care vorbim despre un părinte ce are o astfel de abordare, vorbim despre un părinte autoritar. Sau poate un părinte superficial, ce nu reuşeşte să înţeleagă nevoiele copilului”.
Simona Spirescu, învăţătoare: „Din punctul meu de vedere nu este benefic pentru copii. Ei nu se pot dezvolta aşa. Nu se pot dezvolta sub presiune. Copiii trebuie să ştie că atunci când fac un lucru, trebuie să îl facă de plăcere şi ca orice greşeala este omenească. Învăţăm din ele, le reparăm...Şi copilul trebuie să fie mereu fără emoţii şi fără stres”.
Violeta Dascălu, director la Şcoala Ferdinand: „Pentru unii dacă sunt acasă puţin certaţi sau se fac presiuni asupra lor îi afectează foarte tare şi plâng. Ieri s-a întâmplat să intru în clasă şi o fetiţă plângea că a luat o notă mai mică şi spunea că ce o spună acasă familia”.
Anca Boalcă, pshilog: „În momentul în care eu iau o notă mică şi mama se supără foarte tare s-ar putea să mă subevaluez şi să îl inregistrez ca pe un eşec. Nu este utilă pentru pentru o dezvoltare armonioasă”.
Violeta Dascălu, director la Şcoala Ferdinand: „Eu cred că nota 10 trebuiă dublată de o inteligenţă emoţionala care din păcate nu este lucrată nici în familie şi nici în şcoală. De la vârste mici trebuie”.
Şerban Iosifescu, director ARACIP România: „Cred că trebuie iniţiat şi la noi un program naţional de educaţie parentală. Noi nu prea avem această noţiune de a-i educa pe părinţi, în modul în care trebuie concepută educaţia”.
În prezent, părinţii şi elevii se împart în două tabere. Unii susţin că întrecerea cu ceilalţi colegi de clasă aduce întotdeauna rezultate bune, în timp ce alţii cred că "întrecerea cu tine" este abordarea corectă.
Violeta Dascălu, director la Şcoala Ferdinand: „Practic este prima variantă, să te intreci cu colegii, care este dezastruoasă şi afectează în timp şi acumulează în copil frustrări foarte mari”.
Anca Boalcă, pshilog: „Copilul trebuie să înveţe că el merge la şcoala nu să ia nişte note bune, nu să intre în competiţie cu colegii lui, ci să fie în competiţie cu el. Eu sunt mai bun azi, decât ieri. Cam asta este filosofia de la care ar trebui să pornească un părinte. Să îşi motiveze copilul şi să îl mobilizeze ca el în fiecare zi să pună o performanţă în istoria experienţei lui”.
Lucian Mândruţă, realizator Digi FM: „Nu sunt de acord cu un sistem de învăţământ în care fiecare copil e bătut prieteneşte pe uăar şi...şi tu esti în regulă. Atunci când te faci mare nu te vei compara cu tine”.
Oricare ar fi motivaţia fiecărui elev, sociologii, dar şi mulţi profesori îi atenţionează pe adolescenţi că, pe piaţa muncii, nu contează notele!
Violeta Dascălu, director la Şcoala Ferdinand: „La un interviu nu îţi cere nimeni foaia matricolă să vadă câte note ai avut tu în şcoala, ci te priveşte, vede cum vorbeşti, vede ce planuri ai, cum îţi proiectezi viaţa în echipa în care vei intra. Asta e foarte important. Mai important decât ce note ai avut în şcoală”.
Simona Spirescu, învăţătoare: „Eu cred că angajatorii din zilele noastre nu sunt interesaţi de notele din şcoală, ci de ceea ce tu poţi să faci fizic şi de sociabilitatea de care dai dovadă. De cum colaborezi cu colegii, de comunicativitate. Copilul trebuie să vorbească clar, corect, să spuna sus şi tare, ce îl doare”.
La ultima Evaluare Naţională, 253 de elevi au luat 10, în timp ce alţi 78 de adolescenţi au obţinut nota 10 la Bacalaureat. Şi totuşi, nota 10 nu garantează nimănui succesul!
Lucian Mândruţă, realizator Digi FM: „Şi despre asta este vorba! România de astăzi este şi pentru că elevii de 10 nu sunt priviţi cu suficient respect. Suficientă admiraţie. Premianţii contează. În primul rând trebuie să începem cu mai multe competiţii în şcoală. Nu mai puţină. Trebuie să rămână pe dinafară elevi, dacă nu pot să facă faţă, trebuie să îi incurajăm pe elevi şi să le spunem, băi ştiţi ce? Viaţa este o luptă. Mai începem de acum”.
Anca Boalcă, pshilog: „Utilitatea şcolii şi necesitatea şcolii este ca ea să formeze un viitor, perfect adaptabil la un sistem social peste 10-20 de ani.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News