Florentina are 17 ani şi se numără printre cei 21 de elevi români care au învăţat pentru o săptămâna la Oxford! Cea mai frumoasă şi interesantă experienţă din viaţă, spune ea! S-a convins că fizica se aplică şi în arte, că poţi face experimente dintr-o cutie de DVD şi lumina soarelui, că nu trebuie să înveţi mecanic formule, că poţi să mergi la şcoală din plăcere şi curiozitate!
Florentina Hurchi, elevă: „Am plâns când am aflat. A fost un vis devenit realitate. Dacă înainte nu consideram necesar să studiez în străinătate, acum m-au facut să vreau să mă întorc şi o să mă întorc. Este noul meu scop. ”
Florentina are 17 ani şi se numără printre cei 21 de elevi care au studiat la Oxford, timp de o săptămână, gratuit în cadrul unui program iniţiat de trei cercetători români. Bursele integrale au fost oferite copiilor cu potenţial dar cu mijloace materiale modeste. Peste 100 de elevi de liceu au aplicat pentru programul "Oxford for România".
Oana Romocea, organizator ”Oxford for Romania”: „Iniţiaţiva a început de la un gând al cercetătoarei Monica Enescu care şi-a luat doctoratul la Oxford şi s-a gândit să aducă mai mulţi copii care să vadă alte standarde, să le deschidem orizonturi, să le dăm aripi.”
Florentina Hurchi, elevă: „Modul de învăţare a fost diferit. Nu se pune accent pe memorie ci pe idei. Ce au vrut ei a fost să ne scoată nouă ideile la suprafaţă.”
În fiecare zi, elevii români au avut opt ore de curs care s-au derulat în mai multe colegii din cadrul Universităţii Oxford. Liceenii au experimentat modelul de educaţie folosit la celebra universitate britanică.
Florentina Hurchi, elevă: „Am avut parte de multe activităţi. Cursuri, explorarea oraşului, excursii la Londra, activităţi reacreative, ne-am jucat şi se punea accent pe lucrul în echipă.”
Oana Romocea, organizator "Oxford for Romania": „Au fost cursuri de la fizică, astrofizică, matematică până la muzica de film, cultură, ştiinţe politice.”
Organizatorii programului "Oxford for România" au reuşit sa strângă pentru cei 21 de liceeni fonduri care să acopere cheltuielile de transport, masă, cazare şi au mobilizat mai mulţi voluntari. 20 de lectori români din Marea Britanie le-au arătat elevilor că fizica, de exemplu, se aplică şi în arte.
Florentina Hurchi, elevă: „La fizică, a fost cursul meu preferat, fizica particulelor. Ne-au arătat cum se face fizica particulelor cu acceleratoare şi chestii de care nu auzisem. Au reuşit să mă captiveze în ceva ce nu ştiam că există. M-au facut să vreau să ştiu mai multe din domeniu. Folosind un CD şi o cutie de carton am făcut echivalentul unei prisme. Am avut ora de sport în care am jucat baschet, volei, tenis. Ce mi-a plăcut mie cel mai mult a fost că am învăţat să joc tenis şi nu mai jucasem până atunci.”
Oana Romocea, organizator "Oxford for Romania": „Ei sunt la vârsta la care trebuie să ia decizia pentru viața lor. Sperăm ca aceasta săptămână la Oxford să-i ajute, sa-i ghideze, să-i inspire. Întâlnesc oameni care profesează în meserii de care ei nu ştiu. Un elev spunea, după o săptămână: „Mie îmi plăcea fizica, dar nu ştiam că pot face atâtea lucruri cu fizica.”
Fiecare lector a provocat liceenii să gândească critic, să dezbată, să lucreze în echipă, să argumenteze, să își depășească limitele şi s-au oferit să le fie mentori la distanţă.
Florentina Hurchi, elevă: „Am pornit după ce am terminat şcoala un program de mentoring unde pastrăm legatura şi putem să-i întrebam orice nelămurire. Sunt oameni minunaţi care vor să ne înveţe!”
Educația de calitate costă. Aşa că foarte puțini elevi români și-ar permite să studieze la Oxford, chiar dacă au potențial. O școală de vară de două săptămâni ajunge la 4000 de lire de persoană. Liceenii întorşi din Marea Britanie au luat cu ei idei pe care ar vrea să le aplice şi în sistemul de învăţământ românesc.
Florentina Hurchi, elevaă: „ Am avut la ora de ONG cum am îmbunătăţi educaţia din România şi am zis să se scoată chestia asta cu memoratul, că nu este corect. Sunt copii care nu au memorie, dar au idei foarte bune. Profesorii de la Oxford ne spuneau că nu ştiu formula, dar ştiu ideea, la matematică.”
Oana Romocea, organizator "Oxford for Romania": „Noi ştim că educaţia din România este un pic în derivă. Schimbările nu vin peste noapte. Dar dacă influenţăm 21 de copii care vor avea curaj să ia iniţiativă să schimbe la clasa ceva, am făcut un prim pas.”
Florentina Hurchi, elevă: „Da, La facultate nu o să pot, din cauza situaţiei financiare, dar la master da, sigur!”
Oana Romocea, organizator "Oxford for Romania": „Copiii au nevoie de astfel de oprtunități să vadă că se poate şi altceva. Ne propunem să continuăm pe plan național.”
Florentina Hurchi, elevă: „Ar trebui să se implementeze şi la noi ceva în educaţie, care să te facă să vrei! Să ştiţi! Ne trebuie ceva acolo!”