Preşedintele USR, Cătălin Drulă, critică guvernul pentru faptul că promite profesorilor nişte vouchere, care ar reprezenta fonduri europene în vederea pregătirii didactice şi a achiziţionării de materiale, notează Agerpres.
"Trebuie să spunem: este încă o gogoriţă, probabil inventată de un Marcel pentru alt Marcel. Ministrul Boloş încearcă să folosească nişte fonduri UE care sunt pentru altceva, sunt pentru pregătirea profesorilor, pentru a-şi cumpăra materiale didactice, cărţi, cursuri de pregătire. Aceste fonduri europene nu sunt destinate salarizării", a spus Cătălin Drulă, în cadrul unei conferinţe de presă susţinute la sediul partidului.
El a opinat că negocierile dintre Guvern şi sindicatele din Educaţie reprezintă "unul dintre cele mai sfidătoare momente" din politică din ultimii ani. Drulă a atras atenţia asupra faptului că un profesor debutant câştigă 2.400 de lei, echivalentul a unei sume de 2.000 de lei, la începutul guvernării.
"Restul a fost mâncat de inflaţie. Nici măcar această pierdere nu a fost compensată în vreun fel de această guvernare şi au venit cu această falsă soluţie a unor vouchere. (...) Oamenii vor să aibă salarii mai mari, ceea ce înseamnă şi o pensie mai mare când vor ieşi la pensie, înseamnă un trai predictibil. Nu trebuie să iasă în stradă, să se umilească, ca să le arunce vouchere nu ştiu ce secund din Guvern", a completat preşedintele USR.
La rândul său, senatorul USR Ştefan Pălărie a apreciat că adoptarea de către Senat a legilor educaţiei în prima zi de grevă a reprezentat un "gest umilitor". Potrivit acestuia, au existat aproximativ 50 de zile dedicate dezbaterilor parlamentare pe legile educaţiei, dintre care doar cinci zile în comisiile din Senat. El a menţionat că USR a solicitat "de nenumărate ori" prelungirea termenelor pentru dezbateri, pentru a constata inclusiv dacă există prevederi neconstituţionale, dar că toate aceste cereri au fost respinse.
"În termenul de 48 de ore noi am depus o contestaţie care cuprinde şi elemente de procedură, şi anume inclusiv în a doua Cameră a Parlamentului au fost aduse şi votate amendamente care, din cauza principiului de bicameralism, nu fuseseră discutate în prima Cameră. Dar au fost şi momente care contravin drepturilor principale din Constituţia României. Primul este dreptul nediscriminatoriu la educaţie. Or, introducerea acestui examen de admitere paralel, pe care l-au contestat elevi, părinţi, societatea civilă, toată lumea, a-l trece cu forţa şi a-l negocia la alba-neagra de la 90% locuri cu examen, la 60%, apoi la 50%, e o chestiune care nu e doar discriminatorie, dar şi neconstituţională, în opinia noastră", a spus el.
În sesizarea către CCR au fost semnalate şi chestiuni legate de dreptul la viaţă privată, în contextul prevederilor legate de sistemul de supraveghere video din şcoli. Senatorul USR a invocat şi aspecte legate de implementarea programului "Masa caldă", subliniind că acesta ar trebui extins cât mai repede în toate şcolile din România. USR susţine implementarea etapizată a proiectului "Şcoala de la 8 la 17", până în 2030, cu costuri care s-ar fi încadrat în limita de 15% din bugetul general consolidat.
"Sunt două etape pe care noi le-am propus. Şi anume, până în anul 2030, România să îşi asume cât se poate de curajos ca toate unităţile şcolare să înveţe într-un singur schimb. Noua lege propusă de Guvern nu propune decât, de la cele trei schimburi, să se reducă la doar două schimburi. (...) Acest 'un schimb' ar fi însemnat, începând cu anul 2030, ca toate orele să se întâmple dimineaţa. Apoi, la prânz să fie o masă caldă pentru toţi copiii, iar după-amiază să poată să aibă loc programe opţionale (...), programe remediale, programe de studiu şi programe de performanţă", a spus Ştefan Pălărie.
Citește și: Cu mii de profesori în stradă, Guvernul repetă promisiunile despre prime. Protestatarii resping oferta și merg în marș spre Parlament
Editor : M.D.B.