Decizie radicală luată de autorităţile europene. Din această seară, niciun avion Boeing 737 MAX 8 nu va mai avea voie să survoleze spaţiul aerian al Uniunii Europene.
Interdicţia intră în vigoare peste o oră, dar mai multe state au aplicat deja această măsură.
Se întâmplă după ce un avion de acest tip s-a prăbuşit duminică în Etiopia, iar cu cinci luni în urmă un altul a avut aceeaşi soartă în Indonezia.
Citiţi şi:
Decizia luată de Boeing după prăbușirea avionului din Etiopia. Lansarea celui mai mare avion din istoria companiei, amânată
Unii dintre experţi văd similitudini între accidentul din Indonezia din luna octombrie 2018, când au murit 189 de oameni şi cel din Etiopia, de duminica asta în care au murit 157 de oameni. Ambele avioane s-au prăbuşit la scut timp după decolare, iar piloţii au transmis că au probleme înainte de prăbuşire.
În timp ce experţii decriptează informaţiile din cutiile negre, cele mai multe îngrijorări sunt legate de sistemul automat.
Acesta ajustează traiectoria de zbor chiar şi atunci când avionul este în modul de comandă manual, în faza de decolare.
Un expert citat de Adevărul povesteşte că în momentul decolării mulţi piloţi forţează motoarele, pentru a ajunge cât mai repede la plafonul de zbor. Boeing 737 MAX 8 nu permite un asemenea stil de pilotaj, pentru că este o aeronavă mai lungă şi mai subţire. Forţarea avionului la decolare l-ar aduce în pierdere bruscă de viteză şi ar interveni sistemul care ar lăsa botul avionului în jos. Piloţii nu sunt obişnuiţi cu aceste sisteme şi astfel se ajunge la tragedie, explică specialiştii. Dar nu este vorba doar despre o posibilă eroare de pilotaj, ştim că în cazul prăbuşirii aeronavei indoneziene în octombrie trecut, sistemul automat a dat erori semnalizând greşit că aeronava pierde din viteză. După aceea, aparatul de zbor s-a îndreptat rapid spre sol.
Circa 350 de Boeing 737 MAX se află în prezent, în flotele a 54 de companii aeriene. Administraţia Federală a Aviaţiei din SUA susţine că aeronava nu prezintă niciun risc în ceea ce priveşte zborul. Totuşi, în scurt timp spaţiul aerian al Uniunii Europene se va închide pentru modelul Boeing 737 MAX motive de siguranţă.
Două companii româneşti intenţionează să introducă în flota lor acest tip de aeronavă.