Purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române (BOR), Vasile Bănescu nu respinge ideea ca educația sexuală să devină și ea o materie opțională la bacalaureat, care „n-ar face vreun rău” dar „depinde cine și cum o predă”. În același timp, Bănescu a precizat, într-un scurt interviu acordat digi24.ro, că religia trebuie să devină o materie opțională la examenul de bacalaureat din România și a și sugerat câteva posibile subiecte care le-ar putea pica elevilor la o astfel de probă. „Religia face parte din trunchiul comun de materii. A putea să optezi pentru Religie ca materie de examen la bacalaureat este un lucru perfect justificat. Religia poate fi studiată și poate fi eligibilă pentru bacalaureat, întrucât conținuturile ei sunt culturale”, a precizat purtătorul de cuvânt al BOR.
Susțineți ca religia să fie materie la bacalaureat doar în cazul liceelor cu profil teologic sau pentru toate liceele din România?
Vasile Bănescu.: De vreme ce Religia e predată la toate liceele din România, e firesc să existe materie opțională, la bac, în toate liceele. Nu e nimeni forțat să aleagă Religia.
Cum poate opta, de pildă, un elev de confesiune mozaică pentru a da examen la Religie? În baza cărui manual?
Vasile Bănescu.: Fiecare cult religios a avut libertatea să propună Ministerului Educației manuale făcute după programe acceptate și avizate de minister. Fiecare cult religios a propus manuale pentru zona lui de expertiză religioasă. Îmi pun și eu problema: când un elev va alege să dea bacalaureatul la Religie, sunt două posibilități: fie să existe o înțelegere la nivelul tuturor cultelor pentru o programă pe care elevii să o pregătească de comun acord, fie să se păstreze această linie confesională și elevii să fie examinați la bacalaureat din programele studiate de-a lungul anilor în confesiunea lor. Asta nu știu și rămâne o discuție deschisă.
„Dacă ar fi să dau meditații (la Religie), nu aș solicita niciun fel de cost”
Ipotetic vorbind, cum vedeți dumneavoastră desfășurarea examenului de Religie la bacalaureat? Probă scrisă sau probă orală?
Vasile Bănescu.: Mă întrebați un lucru în fața căruia răspunsul meu e irelevant. Asta o decide ministerul, în mod clar. Propunerea cultelor nu vizează un astfel de detaliu. Probabil că ambele probe, deși diferite, sunt acceptabile. N-aș putea să vă răspund exact.
Puteți sugera un posibil subiect care s-ar da la bacalaureat, la Religie?
Vasile Bănescu.: Să descrie stilul brâncovenesc. Să cunoască istoria familiei Brâncoveanu, cei mai importanți martiri din istoria creștinismului românesc. Lucruri de genul acesta. În niciun caz nu aș opta pentru un subiect de natură strict dogmatică. Nu aș merge într-o direcție a subiectelor strict teologice, pentru că elevii care termină un liceu nu trebuie să iasă teologi.
Dacă va deveni materie la bacalaureat, excludeți ideea meditațiilor la Religie?
Vasile Bănescu: Nu exclud, dar din punct de vedere moral, eu, personal, dacă ar fi să dau astfel de meditații, nu aș solicita niciun fel de cost pentru cei cărora le-aș preda. Mi se pare că ține de moralitatea elementară să nu-ți vinzi, ca să spun așa, informațiile într-un asemenea domeniu.
Programele școlare pentru religie trebuie să privilegieze zona culturală. Pledau permanent pentru conținuturi culturale la această materie. La întrebarea mea retorică: ce rău poate face studiul religiei? - , cred că există un singur răspuns: niciunul. Cu ce ar fi mai rău decât alte materii?
Mergând pe aceeași logică, credeți că Educația Sexuală, ca materie opțională la bacalaureat, ar face vreun rău?
Vasile Bănescu: Nu, n-ar face vreun rău, depinde cine o predă și cum o predă. Aici intrăm într-o problemă, apropo de diversitatea sexuală inclusă ca noțiune în programele școlare. Vreau să fiu foarte clar: termenul „diversitate” este unul absolut în ordine. Există diversitate culturală, etnică și sexuală, fără îndoială, nu e un secret pentru nimeni că există și oameni care nu sunt heterosexuali. Nu asta e problema. Problema e cu ce umpli conținuturile acestea. Teama cultelor - mă rog, „teamă” e un cuvânt nepotrivit - rezerva cultelor care au semnat această adresă comună este legată de ideologizarea acestei materii numită „educație sexuală”. Ea există și azi cu numele de „educație pentru viață”, dar depinde de conținuturi. Așa cum nu sunt de acord, ca teolog, ca subiectele de bacalaureat la religie să fie strict teologice, consider că un subiect la educația sexuală la bacalaureat nu ar trebui să fie un subiect care să implice noțiuni foarte ideologizate. Pe scurt: nu este firesc ca unui copil în formare - de 8,10, 12 ani - să-i prezinți ca posibile modele firești de viață intimă orientări sexuale diverse. Această opțiune este hrănită de o înclinație pe care nu școala are datoria să o stârnească.