România se confruntă de luni bune cu o creștere accelerată a prețurilor. Inflația a urcat luna trecută la 6,3%. Toate produsele de bază din coș costă mai mult comparativ cu anul trecut. Percepția la raft este însă că prețurile au urcat mai mult decât procentele anunțate de statistică.
Vladimir Alexandrescu, purtătorul de cuvânt al INS, a explicat la Digi24 cum calculează Institutul Național de Statistică creșterea prețurilor.
"Indicele prețurilor de consum e dintre cele mai laborioase că metodă de clacul și efort de calculare.
Culegerea datelor se face din 8.000 de unități, e vorba de 2.000 de sortimente, aproximativ 1.000 pentru costurile produselor nealimentare și 400 și ceva fiecare pentru produse alimentare și servicii.
Datele se culeg de trei ori pe luna", a spus Alexandrescu.
El a explicat că diferența de percepție cu privire la scumpirea unor produse este legată de interesul consumatorului.
"Fiecare când merge la cumpărături e interesat de produsele pe care le are el în coșul de consum.
Spre exemplu, în România 80% suntem o țară de proprietari, așa că variațiile de preț al chiriei interesează puțină lume, ca atare diferențele de preț în acest sector sunt neinteresante pentru mare parte din populație, nu produc emoție.
Spre deosebire, pâinea e produs consumat de toată lumea și aici variațiile de preț, chiar dacă sunt mai mici, având în vedere că e un produs de larg consum, impactul e mai sensibil la buzunar.
Alte trei poziții sunt foarte importante - energie, gaze, carburanți", a declarat purtătorul de cuvânt al INS.
Coșul de consum se modifică anual, în funcție de anchetele care stau la baza consumului populației. Se face o anchetă anuală și, din doi în doi ani, pe baza rezultatelor se actualizează și coșul de consum care se ia în calcul la indicele prețurilor de consum, a explicat Alexandrescu.
Editor : Georgiana Marina