După ce Ministerul Sănătății a precizat că doar Inspecția Sanitară de Stat poate efectua controale oficiale în spitale, ANPC a transmis că legislația privind protecția consumatorilor se aplică și serviciilor de alimentație publică și depozitării alimentelor din unitățile sanitare. Autoritatea subliniază că nu există un temei legal pentru ca spitalele de stat să fie exceptate de la regulile impuse operatorilor privați.
Ministerul Sănătății a reacționat după ce ANPC a efectuat mai multe controale în unități spitalicești, subliniind că doar Inspecția Sanitară de Stat are atribuția de a realiza verificări în domeniul sănătății publice.
„Ministerul Sănătății este autoritatea abilitată de legea 95/2006 prin Inspecţia Sanitară de Stat, să efectueze controlul oficial în domeniul sănătăţii publice”, a transmis instituția.
În replică, ANPC susține că spitalele nu sunt exceptate de la reglementările privind protecția consumatorilor și invocă legislația care îi permite să verifice și unități sanitare.
„Conform dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, mai exact Art. 1, statul, prin mijloacele prevăzute de lege, are obligația de a proteja cetățenii în calitatea lor de consumatori. Astfel, este asigurat accesul neîngrădit la produse și servicii, informarea completă despre caracteristicile esențiale ale acestora și apărarea drepturilor și intereselor consumatorilor, inclusiv în fața unor practici incorecte. De asemenea, prevederile acestui act normativ se aplică tuturor tipurilor de comercializare a produselor (noi, folosite sau recondiționate) și a serviciilor destinate consumatorilor”, au transmis reprezentanții ANPC.
ANPC mai argumentează că definiția consumatorului include și pacienții din spitale, astfel că unitățile sanitare nu pot fi exceptate de la reglementările în vigoare.
„Articolul 2, punctul 2 din aceeași ordonanță definește ‘consumatorul’ ca orice persoană fizică sau grup de persoane fizice care acționează în afacerea lor comercială, industrială, de producție, artizanală ori liberală și specifică faptul că ‘unitățile spitalicești’ nu sunt exceptate de la aplicarea acestui cadru.”
De asemenea, autoritatea subliniază că printre atribuțiile sale se numără și verificarea alimentației publice și a depozitării alimentelor destinate consumului în spitale.
„Prin urmare, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor are în vedere și serviciile de alimentație publică, precum și depozitarea alimentelor destinate consumului public, fie că acestea sunt tratate termic sau nu. Aceste servicii se adresează consumatorilor, așa cum sunt definiți în Ordonanța Guvernului nr. 21/1992”, a precizat ANPC.
ANPC mai invocă și cadrul legal care îi conferă atribuții în materie de control, indiferent dacă este vorba despre unități publice sau private.
„Aceste controale sunt efectuate pe piață la producători, importatori, distribuitori, vânzători, prestatori de servicii, inclusiv servicii financiare, dar și în unități vamale sau puncte de trecere a frontierei, cu acces la locurile de producție, depozitare sau comercializare a produselor. În plus, instanța de judecată a subliniat că nu există niciun temei pentru a considera că operatorii de stat nu trebuie să respecte aceleași norme ca operatorii privați care au un profil similar. Protejarea dreptului consumatorilor la sănătate, integritate fizică și ocrotirea persoanelor vulnerabile este o responsabilitate ce trebuie asumată de toți operatorii economici. Consumatorii sunt considerați vulnerabili în fața oricărui profesionist, fie că acesta are ca scop obținerea de profit sau nu, fiind expuși la aceleași riscuri în cazul nerespectării normelor legale”, a mai precizat ANPC.
În ultimele zile, ANPC a desfășurat mai multe controale în unități spitalicești.
Editor : Ș.A.