Compania de Drumuri l-a desemnat pe regele autohton al asfaltului Dorinel Umbrărescu câștigătorul contractului de execuție proiectare a 17 kilometri din Autostrada de Centură Sud București la profil de autostradă deși oferta acestuia depășește valoarea estimată de companie. Legislația numește astfel de oferte drept ”neconforme”.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a desemnat vineri drept câștigătoare a contractului de proiectare și execuție a secțiunilor 1 și 2 din lotul 3 al Autostrăzii de Centură Sud București (A0) o asociere condusă de o firmă deținută de regele asfaltului, Dorinel Umbrărescu.
Pe lângă firmele acestuia, Spedition UMB și Tehnostrade, asocierea mai include și firma Artera Proiect SRL. Aceasta va fi probabil responsabilă de proiectare în cadrul asocierii. Firma este deținută de Eduard Hanganu, acționar al Consitrans, importantă firmă autohtonă de proiectare și consultanță.
”În data de 26 aprilie a fost finalizat procesul de evaluare pentru ofertele depuse în cadrul procedurii de atribuire a contractului pentru proiectarea și execuția lotului 3 al Autostrăzii de Centură București, lot format din sectorul 1 ce are o lungime de peste 15 km și sectorul 2 cu o lungime de 2,5 km. Sectorul 1 este cuprins între km 85+300 și km 100+765 aferent Centurii Sud, iar sectorul 2 este cuprins între km 0+000 și Km 2+500, aferent Centurii Nord. Ofertantul desemnat câștigator este Asocierea Spedition UMB SRL - Tehnostrade SRL - Artera Proiect SRL, cu preţul de 882.363.613,61 lei, fără TVA și cu un punctaj total de 96,28 puncte, din care 58,03 puncte pentru componenta financiară și 38,25 puncte pentru componenta tehnică”, a comunicat vineri CNAIR.
Marea problemă a ofertei lui Umbrărescu
Prețul menționat în comunicat, respectiv 882,36 milioane lei, fără TVA, este peste valoarea estimată. Fșța de date a achiziției publice menționează un preț estimativ de 866,33 milioane lei. Aceasta înseamnă că oferta câștigătoare depășește maximul admis cu 1,8%.
Potrivit legii 98 din 2015, articolul 215, ”oferta este considerată inacceptabilă dacă (...) a fost prezentată de către un ofertant care nu are calificările necesare sau al cărei preț depășește valoarea estimată, astfel cum a fost stabilită și documentată înainte de inițierea procedurii de atribuire, iar această valoare nu poate fi suplimentată”. Sigur că orice valoare poate fi suplimentată de către Guvern dar în acest caz situația trebuie cunoscută de toți participanții la licitație, iar relevanța valorii estimate dispare.
Consultați de Digi24.ro juriști ai companiei opinează că oferta în cauză este neconformă și că ”trebuie dată afară”. Nici măcar argumentul că depășirea s-ar încadra în cheltuielile neprevăzute nu stă in picioare. ”Nu poți prezenta o ofertă care include astfel de cheltuieli neprevăzute căci nu poți spune de acum care sunt și cât vor fi aceste cheltuieli”, spune juristul indicat.
Alin Serbănescu, purtător de cuvânt al companiei, nu poate la rândul lui să indice paragraful legal care permite depășirea valorii estimate. ”Comisia de licitație nu dă astfel de detalii căci se consideră că procesul de evaluare este unul secret”, spune el.
Participarea lui Dorin Umbrărescu la o licitație de autostradă cu o ofertă ce include un preț ridicat reprezintă o schimbare de strategie a acestuia. Practica acestuia era aceea de a participa la licitații ce ajungeau și la 50% din valoarea estimată a lucrărilor, după care încerca prin diferite optimizări ale proiectului să se incadreze in prețul licitat. La centura București, lotul 3 pe lângă firmele lui Umbrărescu au mai participat Porr, Tirrena Scavi, Aktor, Astaldi, etc. Probabil că o parte a acestora vor primi în schimb, drept compensație, unul din celelalte două loturi ale autostrăzii Sud, scoase la licitație. Desemnarea unui câștigător va fi făcută în perioada următoare.
Într-o postare pe Facebook, Cătălin Drulă, parlamentar USR critică puternic atribuirea contractului către Spedition UMB. El afirmă că au fost nereguli grave la licitație. ”CNAIR a descalificat la faza de evaluare financiară, cel puțin 2 companii mari cu renume pentru ceea ce pare a fi nod în papură (erori materiale de tip virgulă pusă greșit) (...) Valorile celor 2 oferte descalificate sunt mai mici cu 220, respectiv 310 milioane lei decât oferta firmei desemnată câștigătoare. Evident, pe legalitatea descalificării se vor pronunța instanțele de judecată (descalificările au fost contestate), dar la prima vedere e șocant că pentru un motiv de tipul "ați trecut valoarea gardului de împrejmuire a autostrazii in căsuța gresită" e descalificată o ofertă si câștigă alta cu 220 de milioane de lei mai mare”, acuză el.